Co znajdziesz w artykule?
Czym jest filtr cząstek stałych w samochodzie? Jaka jest zasada ich działania? Czy filtry DPF są drogie? W niniejszym artykule odpowiadamy na powyższe pytania. Jeśli szukasz informacji na temat filtrów cząstek stałych, które stosuje się w układach wydechowych niektórych silników, zapraszamy do lektury.
- Dlaczego należy zawsze pamiętać o filtrze cząstek stałych?
- Jaka jest zasada działania filtra cząstek stałych?
- Czy filtr DPF jest drogi?
- Co wpływa na żywotność filtra cząstek stałych?
- Czy warto zainwestować w filtr cząstek stałych?
Zastanawiasz się nad wymianą filtra cząstek stałych w swoim samochodzie? Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, sprawdź, czy przypadkiem elementu tego nie można zregenerować. W większości przypadków jest to możliwe! Dzięki temu nie obciążysz aż tak bardzo swojego budżetu domowego. A może szukasz po prostu informacji na temat DPF? Zanim omówimy ceny nowych filtrów, przypomnijmy, czym jest ten filtr i jakie ma zastosowanie.
Dlaczego należy zawsze pamiętać o filtrze cząstek stałych?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF, GPF lub z francuskiego FAP – to filtr, który montuje się przede wszystkim w układach wydechowych silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Jego głównym zadaniem jest regularne oczyszczanie gazy spalinowe ze stałych cząstek. Przede wszystkim z niespalonego węgla, który pozostaje w formie sadzy. Na niej zaadsorbowane są oczywiście inne substancje – na przykład tlenki metali czy węglowodory aromatyczne wielopierścieniowe. W silnikach samochodowych pierwsze filtry cząstek stałych pojawiły się w 1996 roku. Dzięki DPF udało się wyeliminować charakterystyczny dla samochodów z silnikami Diesla czarny dym.
Jaka jest zasada działania filtra cząstek stałych?
Standardowo filtr DPF montuje się w wydechowym układzie tuż za utleniającym katalizatorem. Przed filtrem natomiast mamy tłumik lub – jeśli jest – katalizator typu SCR. Stałe cząstki osadzają się na ściankach wyróżniających się porowatą powierzchnią. Ewentualnie na włóknach, które wykonuje się z materiałów ceramicznych, z metalu lub odpowiedniego papieru. To ostatnie rozwiązanie stosuje się głównie w filtrach jednorazowych.
Dzięki filtrom DPF ostatecznie do atmosfery przedostaje się maksymalnie 15% zanieczyszczeń w stałej fazie. Rozwiązanie tego rodzaju skutecznie zmniejsza emisję szkodliwych cząsteczek oraz redukuje powstawanie smogu.
Czy filtr DPF jest drogi?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Każdy filtr DPF to koszt nawet kilku tysięcy złotych. Okazuje się, że można na rynku znaleźć tanie odpowiedniki, ale w dalszym ciągu kosztują one minimum 1500 zł. Ze względu na skuteczność filtrów DPF w naszym samochodzie warto postawić na lepszej jakości filtr montowany, dzięki czemu cząstki stałe nie skrócą szybko jego żywotności. Średnia cena dobrego filtra DPF waha się w okolicy 3000 zł. W przypadku mniej popularnych pojazdów, w tym także samochodów azjatyckich cena ta jest znacznie większa – nawet 5000 zł. Natomiast dla ciężarówek filtry mogą kosztować nawet 10000 zł.
Zastanawiasz się nad wymianą filtra cząstek stałych? Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, sprawdź, czy przypadkiem aktualnego DPF nie da się zregenerować. Jest to możliwe w sytuacji, gdy korpus nie uległ pęknięciu, ani gdy wkład nie został stopiony czy pokruszony. W zależności od modelu filtra cząstek stałych cena regeneracji wynosi od 500 do 1500 zł. Jest to zatem tańsza i możliwa do zrealizowania w większości przypadków alternatywa.
Co wpływa na żywotność filtra cząstek stałych?
Co wpływa na żywotność filtra cząstek stałych, który mamy zamontowany w naszym samochodzie? Przede wszystkim sposób naszej jazdy, stan techniczny całego auta, a także olej, stosowane paliwo oraz ewentualne dodatki do wspomnianego paliwa. Na rynku dostępne są rozwiązania jednorazowe, które należy wymieniać za każdym razem, gdy filtr się zapełni. Lepszą opcją są jednak elementy samooczyszczające się.
Czy warto zainwestować w filtr cząstek stałych?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – tak! Dziś w wielu krajach na kierowców nakłada się wysokie kary, kiedy Ci poruszają się samochodem bez filtra i tym samym nie spełniają norm emisji. Na przykład w Niemczech wysokość kary wynosi 1000 euro, a w Austrii aż 3500 euro. O błędach związanych z filtrem czasami informuje komputer pokładowy, który wyświetla wówczas tryb awaryjny. Nie zawsze jednak można liczyć na taką informację, więc warto regularnie kontrolować jego działanie.