Co znajdziesz w artykule?
Notowania cen średnich paliw w kraju z połowy 4- tygodnia 2025 roku pokazują dalsze duże wzrosty. W efekcie dwa główne paliwa podrożały od początku stycznia średnio o ok. 25-30 groszy na litrze. O ile wcześniejsze wzrosty cen krajowych były efektem drożejącej na świecie ropy i rosnącego kursu dolara, to jednak od tygodnia ropa traci na wartości, a kurs dolar/ złoty spada. Symboliczne przeceny pojawiły się w hurcie, ale tradycyjnie już na niższe ceny płacone na stacjach przyjdzie nam poczekać dłużej.
W hurcie ceny delikatnie spadły, a ON jest dużo droższy od benzyny
Hurtowe ceny paliw Orlen – W skali tygodnia kończącego się 23-go stycznia 2025, cena netto litra Pb95 spadła o 2 grosz3 (+11 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,830 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 4 groszy (+19 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 5,110 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do 34 groszy z 37 groszy tydzień wcześniej.
Od początku stycznia 2025 roku benzyna w hurcie podrożała o 13 groszy, a diesel o 20 groszy na litrze.
Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku
2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).
Na stacjach ceny dwóch głównych paliw wzrosły o 7-10 groszy w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl połowie 34-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,22 i 6,39 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny wzrosła o 7 groszy, a diesla o 10 groszy na litrze w skali tygodnia.
Jednocześnie cena średnia autogazu zwiększyła się o 4 grosze do 3,25 zł/l – najwyżej od lipca 2022 roku. Szczególnie na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa wysoki kursu dolara. Noworoczne obniżki cen paliw przeszły już do historii, a na stacje zawitały wzrosty będące konsekwencją drożejącej ropy i wysokiego kursu dolara.
Aktualne ceny na stacjach paliw
Cena średnia paliw w detalu: 22-01-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,98 zł/l (+7 gr/l);
• Pb95: 6,22 zł/l (+7 gr/l);
• ON: 6,39 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 3,27 zł/l (+2 gr/l).
Na początku 2025 roku paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Aktualnie ceny obu głównych paliw są również niższe niż przed rokiem o 7-10 gr/l w detalu, ale w hurcie ceny są minimalnie wyższe niż rok temu.
Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)
Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Ropa tanieje w oczekiwaniu, że USA zwiększą wydobycie i eksport surowca
Notowania giełdowe ropy rosły gwałtownie w III dekadzie grudnia i I połowie stycznia. W konsekwencji ropa Brent przekroczyła 15-go stycznia 82 usd/b i była najdroższa od lipca 2024 roku. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję w grudniu i nałożenie przez USA nowych ograniczeń na rosyjskie dostawy i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Ceny surowca zaczęły jednak spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych.
W czwartkowe (23.01.2025) popołudnie ropa Brent kosztuje ok. 77,5 usd/b, czyli potaniała o 7% od swojego szczytu z połowy stycznia.
Na szczęście dla kierowców złoty umacnia się
Jeszcze 13.01.2025 kurs dolar/złoty notowany był najwyżej od ponad roku – 4,170 zł za dolara. Kolejne dni przyniosły jednak duży spadek w okolice 4,04 w czwartkowe popołudnie (23.01.2023).
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.
Dolar zyskuje na świecie w oczekiwaniu na zaprzysiężenie Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, które przypada na 20.01.2024. W umocnieniu amerykańskiej waluty (osłabieniu euro) sprzyjają przewidywania, że FED będzie wolniej niż wcześniej oczekiwano obniżał stopy procentowe w USA, ale też chaos polityczny i gospodarczy w Niemczech.
Polska waluta pozostawała silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia do połowy stycznia. W czwartek kurs eur/pln spadł jednak poniżej 4,22 złotego za euro – najniżej od kwietnia 2018 roku. Obserwowane umocnienie złotego wobec euro jest wynikiem zatrzymania spadków euro/dolara.
Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami na w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną dłużej w obliczu wysokiej inflacji. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego, do Polski wpływać będą kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki.
Marże modelowe stacji paliw były rekordowe w 2024 roku
W połowie 4 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 7 groszy/l dla ON (+9 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) do 26 groszy na litrze z 20 groszy tydzień wcześniej.
Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw są wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosi średnie zyski (patrz wykres).
W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com