Co znajdziesz w artykule?
Według finalnych danych GUS w marcu 2025 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 4,9% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, przy wzroście cen usług o 6,4% i towarów o 4,4%. Oznacza to, że wskaźnik rocznej inflacji utrzymuje się od stycznia na tym samym poziomie (4,9%).
Nadal poziom wzrostu cen utrzymuje się znacząco powyżej celu inflacyjnego ustalonego przez Radę Polityki Pieniężnej na poziomie 2,5 proc. z dopuszczalnym odchyleniem o 1 punkt procentowy w każdą stronę.
W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,2% (w tym usług – o 0,1% i towarów – o 0,2%).
Te produkty podrożały najbardziej
W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie: odzieży i obuwia (o 3,4%), żywności (o 0,2%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,0%), łączności (o 1,3%), mieszkania (o 0,1%) oraz zdrowia (o 0,5%).
W porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku wyższe ceny m.in. w zakresie: mieszkania (o 8,6%), żywności (o 6,7%), restauracji i hoteli (o 6,1%), zdrowia (o 5,5%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 5,8%) oraz rekreacji i kultury (o 3,9%).
Zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych w stosunku do poprzedniego miesiąca (w %) – wykres
Transport (paliwa) taniały w marcu
Niższe ceny w zakresie transportu (o 3,6%) oraz odzieży i obuwia (o 1,3%) obniżyły wskaźnik inflacji rocznej. W stosunku do lutego spadły ceny w zakresie rekreacji i kultury (-2,0%) oraz transportu.
Zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (w %) – wykres
Źródło: GUS