piątek, 13 grudnia, 2024

Sytuacja jest nie tyle nieciekawa, co wręcz dramatyczna [CENY ZBÓŻ W SKUPACH 2024]

spot_img

Czy polski rynek zbóż gotów jest na nowe wyzwania po okresie świąteczno-noworocznym? Izba Zbożowo Paszowa informuje, że handel ziarnem dopiero teraz zaczyna nabierać tempa, ale już pierwsze dni 2024 roku zdradzają, że sytuacja nie jest łatwa dla rolników. W ostatnich dniach mrozy ogarnęły praktycznie całą Polskę, a znaczna pokrywa śnieżna na północnym-wschodzie kraju zniechęca rolników do wystawiania ziarna na sprzedaż. 

Na wyczekiwane wyższe stawki nie ma co liczyć

Notowane w ostatnich dniach spadki cen zbóż na giełdach światowych wywierają presję na krajowych przetwórców, co wpływa na kształtowanie się cen ziarna oferowanego na rodzimym rynku. W pierwszych dniach 2024 roku, rynkowa podaż ziarna pozostaje wyraźnie uszczuplona, ale na wyczekiwane wyższe stawki nie ma co liczyć. Ziarna w kraju, jak i w całej Unii jest za dużo.

Niezadowalające ceny za ziarno utrudniają sprzedawcom podejmowanie decyzji o transakcjach, co prowadzi do ograniczenia liczby zawieranych umów. Obawy dotyczące stanu ozimin również wpływają na retencję ziarna przez rolników. Obecnie na rynku dominują dostawy ziarna do wytwórni pasz/młynów w ramach wcześniej zawartych umów. Większość przetwórców zdaje się być zaopatrzona w surowiec na najbliższe tygodnie, jednak umiarkowane zainteresowanie zakupami surowca odnotowuje się ze strony młynów i firm paszowych. 

Ceny zbóż – styczeń 2024

W zależności od regionu kraju, ceny zbóż z dostawą w styczniu br. kształtują się następująco (wg stanu na 12 stycznia br.): 

  • Pszenica konsumpcyjna (12.5/76/250) – 850-920 PLN/t,
  • Pszenica paszowa – 750-840 PLN/t,
  • Żyto konsumpcyjne – 600-670 PLN/t,
  • Żyto paszowe – 550-620 PLN/t,
  • Pszenżyto – 680-760 PLN/t,
  • Jęczmień paszowy – 720-800 PLN/t,
  • Owies paszowy – 800-950 PLN/t,
  • Kukurydza – 650-770 PLN/t,
  • Rzepak – 1700-1820 PLN/t.

źródło: Izba Zbożowo-Paszowa

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x