Co znajdziesz w artykule?
Przetrwanie krajowego rolnictwa i lokalnych rynków rolno-spożywczych, szacunek dla pracy rolników, świeże i dobre produkty na stole, a także zachowanie zdrowia i dbałości o jakość życia oraz kwestia: „Jak nie dać się oszukać?” – wszystkie te ważne lecz często z osobna rozpatrywane zagadnienia z pewnością mają jeden punkt wspólny – próbę odpowiedzi na pytanie: „Czy warto być świadomym konsumentem?”
Sprawa właściwych wyborów
I właśnie temat konsumenckiej świadomości, czyli umiejętności dokonywania właściwych wyborów podczas zakupów i korzystania z usług, podobnie jak kwestia konsumenckiego bezpieczeństwa, to motywy obchodów „Światowego Dnia Konsumenta”, który dzięki organizatorom akcji potrwa przez cały rozpoczynający się tydzień.
Symulator pułapek w sieci
Z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wraz w z Fundacją ProPublika przygotował działanie pn.: „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”.
UOKiK i Fundacja uruchomiły specjalny internetowy portal-symulator: www.konsument.edu.pl
Strona przypomina portal społecznościowy, na którym pośród normalnych postów pojawiają się oferty-pułapki. Kryją się za nimi potencjalne niebezpieczne sytuacje, np. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, kradzież tożsamości, piramida finansowa. Na symulatorze w bezpieczny sposób – przechodząc całą procedurę: wybór towaru, konwersację z czatbotem, ustalanie szczegółów płatności i dostawy, wypełnianie formularzy – internauta może się przekonać, gdzie kryją się potencjalne zagrożenia, kiedy powinna się zapalić czerwona lampka i czym taka transakcja może się skończyć. Każda sytuacja zawiera podsumowanie, gdzie użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji, dowiaduje się, co sprawdzić, aby nie paść ofiarą oszustwa i gdzie się zwrócić, jeśli do tego dojdzie.
Masz jakiś problem?
Ponadto, dla osób poszukujących odpowiedzi na konkretne konsumenckie pytania, UOKiK poprowadzi cykl bezpłatnych eksperckich porad online udzielanych podczas wideoczatów na profilu Urzędu w portalu społecznościowym Facebook. Akcja potrwa w dniach: 15 do 19 marca br.
UOKiK wspólnie z organizacjami konsumenckimi przygotował w tym tygodniu też wiele innych propozycji jak np. webinar dla rzeczników konsumentów, lekcje w szkołach i tematyczne wideoczaty z ekspertami na FB. Zaplanowano również publikacje materiałów na oficjalnym koncie UOKiK na Twitterze. Tam codziennie ukazywać się będą porady dotyczące bezpiecznego kupowania i inwestowania przez internet. W programie: 16 marca – systemy typu piramida; 17 marca – inne alternatywne inwestycje finansowe; 18 marca – płatności internetowe; 19 marca – zakupy w sieci.
Co dla rolników?
Rolnicy, przetwórcy rolno-spożywczy i mieszkańcy obszarów wiejskich mogą aktywnie uczestniczyć w eksperckich panelach w internecie zadając konkretne pytania. Np. o sytuacje związane z rolniczym handlem detalicznym (RHD), małym przetwórstwem rolniczym itp. Warto również wiedzieć, że w ramach akcji UOKiK skorzystać można z rad przedstawicieli:
– Europejskiego Centrum Konsumenckiego – działającego przy UOKiK (sprawy transgraniczne).
– Punktu Kontaktowego UOKiK, który udziela informacji dotyczących postępowań polubownych w sporach między przedsiębiorcami a konsumentami (ADR).
– Fundacji Konsumentów prowadzącej finansowaną przez UOKiK infolinię konsumencką.
– Stowarzyszenia Aquila udzielającego finansowanych przez UOKiK porad mailowych.
Można również poszukiwać kontaktu ze specjalistami zajmującymi się – tak dla wielu rolników uciążliwym – zjawiskiem wykorzystywania przewagi kontraktowej.
Więcej informacji o Światowym Dniu Konsumenta i innych akcjach doradczych UOKiK na stronie internetowej Urzędu.
Źródło: UOKiK
Foto: Pixabay