niedziela, 13 kwietnia, 2025
spot_img

Stacje paliw nie reagują na 20% spadek notowań ropy i zdecydowanie niższe ceny w hurcie !

spot_imgspot_img

Wystarczył tydzień, by sytuacja na rynku paliw zmieniła się diametralnie. O ile II połowa marca i przełom kwietnia przyniosły wzrosty cen w hurcie, a ostatnio też benzyny w detalu, to od czwartku (3-go kwietnia) notowania światowe ropy lecą na łeb na szyję. Jest to być może jedyny pozytywny efekt wywołania światowej wojny celnej przez Donalda Trumpa. W obawie o recesję w światowej gospodarce ceny ropy Brent spadły już o 20% (do środy w południe) i są najniższe od połowy 2021 roku.

O ile w cenniku hurtowym PKN Orlen widać reakcję spadkową, to już średnia cena paliw praktycznie się nie zmieniła w ostatnim tygodniu. Dobrą informacją dla rolników jest fakt, że cena hurtowa diesla była dzisiaj symbolicznie niższa w hurcie od ceny Pb95 -pierwszy raz od sierpnia 2024 roku. Spoglądając na ceny hurtowe od początku tego roku, można zauważyć, że benzyna 95 w hurcie potaniała o 14 groszy, a diesel o 35 groszy na litrze. W tym samym czasie czasem na stacjach paliw średnia cena ON spadła o 3 gr/l, a Pb95 o 6 groszy za litr.

Na stacjach paliw tylko symboliczne zmiany cen

Według e-Petrol.pl w połowie 15-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,97 i 6,08 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej benzyny spadła o 1 grosz, a diesla nie zmieniła się w skali tygodnia.

Z uwagi na osłabienie złotego cena średnia autogazu wzrosła o 2 grosze do 3,13 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu: 09-04-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,77 zł/l (-2 gr/l);
• Pb95: 5,97 zł/l (-1 gr/l);

• ON: 6,08 zł/l ( 0 gr/l);
• LPG: 3,13 zł/l (+2 gr/l).

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 58-61 gr/l w detalu i 67-72 groszy na litrze w hurcie.

Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)

W hurcie ceny diesla spadały do poziomu ceny benzyny

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 9-go kwietnia 2025, cena netto litra Pb95 spadłą o 16 groszy (+11 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,568 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 21 groszy (+4 grosze tydzień wcześniej) i kosztował 4,564 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) zmniejszyła się do zera z 5 groszy tydzień wcześniej.

Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje już o 14 groszy, a diesel potaniał w tym czasie o 35 groszy na litrze.

Dla porównania, średnia cena ON spadła na stacjach paliw o 3 gr/l, a Pb95 o 6 groszy za litr od początku tego roku.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

W skali 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).

Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)

Dla porównania notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN

Notowania ropy spadły o 20% w tydzień

Jeszcze w środę 2-go kwietnia ropa Brent kosztowała 75 usd/baryłkę (najwyżej od 2 tygodni), by spaść w okolice 60 usd/b w środowe popołudnie (09.04.2025). O minionego czwartku notowania ropy Brent spadły aż o 19,5% i są najniższe od połowy 2021 roku.  Spadkowa tendencja na rynku ropy powinien przełożyć się na dalsze spadki cen hurtowych paliw w kolejnych dniach.

Powodem spadku cen ropy jest obawa o przyszły popyt na surowce energetyczne po rozpętaniu globalnej wojny handlowej przez Donalda Trumpa, która może przełożyć się na recesję w amerykańskiej i światowej gospodarce. Drugi powód to zapowiedź podniesienia wydobycia przez OPEC+. Spadkowo na ceny wpływa też zapowiedź rozmów na linii USA-Iran, po tym jak Trump groził zbombardowaniem tego dużego producenta i eksportera ropy.

Złoty mocno osłabił się do dolara, ale odrabia straty

W środę (09.04.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,88 podczas gdy tydzień wcześniej było to 3,80 zł za dolara. Złoty osłabił się w ostatnim tygodniu na fali wyprzedaży polskich aktywów przez inwestorów zagranicznych, ale też po zapowiedzi prezesa NBP Glapińskiego możliwej obniżki stóp procentowych – nawet w maju.

Wahania kursu USD/PLN w dużej mierze zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. W ostatnich dniach dolar traci do euro, co przełożyło się na kilkugroszowy spadek kursu USD/PLN.

W tym roku marże stacji paliw ze sprzedaży benzyny wzrosły już do rekordowego poziomu

W połowie 15 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 39 groszy/l dla ON (+15 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 31 groszy na litrze (+11 groszy w skali tygodnia).

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży benzyny i ON mocno wzrosły by spaść dopiero w ostatnich dwóch tygodniach.

W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny (30,7 gr/l) przekracza w 2025 roku o 1 grosz/l średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 10 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l).

Uśredniona marża modelowa na sprzedaży ON (22 gr/l) przekracza o 5 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l, ale jest równocześnie o 3 grosze niższa od rekordu z 2024 roku (patrz wykres).

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x