piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Rząd się przeliczył. Wpływy z podatku cukrowego są dwa razy mniejsze od oczekiwanych

spot_img

Po roku obowiązywania podatku cukrowego wartość wpływów okazała się znacznie mniejsza niż prognozowano. Do końca listopada 2021 r. do budżetu trafiło 1,339 mld zł – wynika z danych przygotowanych dla Dziennik Gazeta Prawna przez Ministerstwo Finansów. Z analiz wynika, że w całym roku wartość wpływów z opłaty cukrowej wyniesie około 1,46 mld zł.

Założeń nie uda się zrealizować

Dla przypomnienia, podatek cukrowy został wprowadzony z początkiem stycznia 2021 roku i objął napoje z dodatkiem cukru, substancji słodzących oraz kofeiny lub tauryny. Wydział prasowy biura komunikacji promocji Ministerstwa Finansów przyznał w rozmowie Dziennik Gazetą Prawna, że  zgodnie z założeniami uwzględnionymi w ocenie skutków regulacji, wpływy w pierwszym roku jej funkcjonowania miały kształtować się na poziomie ok. 250 mln zł

„Oznacza to, że spodziewane dochody miały być pierwotnie na poziomie ponad dwa razy wyższym. I choć jeszcze przez wprowadzeniem podatku minister zdrowia Łukasz Szumowski obniżył prognozy do 2 mld zł, to i tych, jak widać z najnowszych danych resortu finansów, nie uda się zrealizować” – komentuje rozmówca z biura prasowego Ministerstwa Finansów. Dodał, że zdaniem ekspertów to efekt spadku sprzedaży produktów, na które nałożono podatek.

Cel ustawy to zdrowie, nie zarabianie na rodakach

Resort zdrowia podkreśla, że najważniejszym celem wprowadzenia opłaty cukrowej „jest promowanie prozdrowotnych wyborów żywieniowych, poprawa jakości diety przez ograniczenie w niej środków spożywczych niezalecanych do nadmiernego spożycia, a także wspieranie, mającej pozytywny wpływ na zdrowie, aktywności fizycznej dzieci i młodzieży”. Biorąc pod uwagę różnicę w prognozach wpływu pieniędzy do budżetu a stanie rzeczywistym to faktycznie Polacy ograniczyli kupowanie produktów zawierających cukier. Jednak nie z pobudek zdrowotnych lecz głównie dlatego, że w portfelach rodaków zostaje coraz mniej pieniędzy.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x