Korytarz zbożowy pozwalający eksportować towary rolne z portów „Wielkiej Odessy” pracuje w zwolnionym tempie, ponieważ Rosjanie utrudniają inspekcje statków w cieśninie Bosfor. Od 1 sierpnia 2022 roku z portów wyeksportowano 17,8 mln ton ukraińskich produktów rolnych do 40 krajów świata. Jednak od października ukraińskie porty są zmuszone do pracy z połową swojej przepustowości.
Rosyjska delegacja we Wspólnym Centrum Koordynacyjnym sztucznie spowalnia proces inspekcji statków. Po pierwsze, gdy tylko ukraiński eksport zaczął rosnąć, strona rosyjska bez żadnego wyjaśnienia zmniejszyła liczbę ekip inspekcyjnych z 5 do 3. Po drugie, czas samych inspekcji jest sztucznie wydłużany poprzez sprawdzanie osiągów statków, które nie są regulowane dokumentami JCC i nie mają nic wspólnego z handlem zbożem. Kontrola jednego statku trwa od 4 godzin, a dziennie przeprowadza się 5-7 kontroli, przy czym minimalna wymagana liczba to 16-18.
W konsekwencji aż 121 statków czeka na inspekcję w Bosforze (na 18.01.2023), z tego 93 statki powinny płynąć do ukraińskich portów, a 28 przewozi już towary.
Wprawdzie nie ma już problemów z ubezpieczeniem statków, to jednak wielotygodniowe przestoje zwiększają mocno koszty transportu obniżając cenę zboża płaconą ukraińskim rolnikom. Jednocześnie Rosja zwiększa eksport własnych zbóż po rekordowych w 2022 roku zbiorach.
Źródło: ukragroconsult