Początek września przyniósł kontynuację powolnych wzrostów cen na krajowych stacjach paliw. Powodem jednak nie jest droga ropa, ale rosnące marże detaliczne. Jednocześnie pogłębiają się różnice w cenie między najtańszymi i najdroższymi stacjami paliw. Ponownie warto tankować na stacjach zlokalizowanych najczęściej przy centrach handlowych, gdzie zapłacimy o kilkadziesiąt groszy mniej w stosunku do publikowanych niżej cen średnich.
W połowie 36-go tygodnia 2020 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 4,45 zł/l, a za ON 4,39 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia wymienione paliwa podrożały o 1 grosz na litrze, a ich ceny są najwyższe od marca tego roku. Nadal jednak obecne poziomy cen tych paliw są o 55 groszy na litrze niższe niż przed rokiem. Wyjątkowo stabilne pozostają ceny LPG. Już od dwóch miesięcy cena średnia autogazu pozostaje na niezmienionym poziomi 1,99 zł/l.
Światowe ceny ropy spadły w ostatnich dniach do poziomu z lipca tego roku. Jednoczesne osłabienie złotego do dolara osłabiło nieco wpływ tańszej ropy na ceny hurtowe paliw. PKN Orlen w ostatnim tygodniu (26.08 – 02.09.2020) obniżył o prawie 4 grosze na litrze cenę Pb95 i o 2 grosze cenę diesla.
Ceny średnie paliw w detalu: 02-09-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 4,79 zł/l (+5 gr/l);
• Pb95: 4,45 zł/l (+1 gr/l);
• ON: 4,39 zł/l (+1 gr/l);
• LPG: 1,99 zł/l (0 gr/l).
Ceny paliw w kraju:
Rynek ropy:
Strona popytowa budzi coraz większe obawy inwestorów na giełdowym rynku ropy. Globalna pandemia koronawirusa nie odpuszcza, a epidemiolodzy zapowiadają II jej fazę w krajach, gdzie nastąpiło wygaszenie choroby. Wprawdzie niewielu przewiduje, że rządy ponownie w panice pozamykają całe gałęzie gospodarki, to jednak powrót wielu ograniczeń jest realny i zapewne przełoży się na mniejszą konsumpcję ropy. Zachęca to inwestorów spekulacyjnych do sprzedaży kontraktów na ropę. W konsekwencji notowania surowca zaczęły spadać w ostatnich dniach. Ropa WTI zbliża się teraz do 41 usd/b, a cena ropy Brent do 43,5 usd/b. W obu przypadkach notowania są najniższe od lipca tego roku.
Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI) (03-09-2020):
Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN:
Ceny paliw w hurcie:
W hurtowych cennikach, ostatni tydzień (kończący się 2-września 2020) przyniósł blisko 4-groszowy spadek ceny Pb95 i ponad 2-groszowy spadek ceny oleju napędowego.
Dwa podstawowe paliwa na stacjach jednak drożały minimalnie, dzięki czemu ich marże (średnie) ze sprzedaży osiągnęły wysoki poziom – kilkunastu groszy na litrze benzyny 95 i 30-groszowy w przypadku oleju napędowego.
W połowie 36-tygodnia 2020 marża modelowa ze sprzedaży Pb95 wzrosła do 17 gr/l (z 13 gr/l tydzień wcześniej), a w przypadku ON wzrosła z 27 gr/l (tydzień wcześniej) do 30 gr/l.
Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:
- 2017: 17 groszy,
- 2018: 20 groszy,
- 2019: 18 groszy,
- 2020: 24 grosze, a w 35 tygodniu tego roku marża wyniosła 13 gr/l.
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:
- 2017: 13 groszy,
- 2018: 9 groszy,
- 2019: 10 groszy,
- 2020: 25 groszy, a w tygodniu 35 marża wyniosła 27 gr/l.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Zmiany cen w skali roku:
Ceny hurtowe diesla utrzymują się poniżej ceny Pb95:
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchar