Raport rejestracji ciągników oraz przyczep w Polsce za listopad 2025 roku. Liderzy marek, wzrosty i spadki

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Listopad 2025 przyniósł lekkie wyhamowanie sprzedaży nowych maszyn, ale w ujęciu rok do roku rynek ciągników i przyczep rolniczych wciąż wyraźnie rośnie. Na podstawie danych CEPiK można już jasno wskazać liderów sprzedaży, marki notujące największe wzrosty oraz segmenty, w których dzieje się najwięcej.

Poniżej znajdziesz podsumowanie rynku nowych ciągników i przyczep rolniczych w Polsce za listopad 2025 oraz narastająco od początku roku, z uwzględnieniem marek, regionów i mocy.

Rynek nowych ciągników rolniczych – listopad 2025

W listopadzie 2025 r. zarejestrowano w Polsce 639 nowych ciągników rolniczych. To wynik słabszy niż rok wcześniej – spadek o 15,81% względem listopada 2024 r. (o 120 sztuk mniej) – i poniżej średniej z ostatnich 12 miesięcy, która wynosi 876 rejestracji miesięcznie.

Jednocześnie, jeśli spojrzymy szerzej, obraz rynku jest dużo bardziej optymistyczny. W okresie ostatnich 12 miesięcy (grudzień 2024 – listopad 2025) zarejestrowano 10 512 nowych ciągników wobec 8 723 rok wcześniej, co oznacza wzrost o 20,51%.

Liderzy sprzedaży ciągników – które marki wygrywają?

New Holland – lider miesiąca i lider roku

W listopadzie 2025 r. pierwsze miejsce w miesięcznym rankingu zajmuje New Holland z wynikiem 84 nowych rejestracji. Co ważne, jest to rezultat słabszy niż w październiku – o 35 sztuk mniej, czyli spadek o 29,4% miesiąc do miesiąca – ale w ujęciu całorocznym marka wyraźnie umacnia pozycję.

Od stycznia do listopada 2025 r. zarejestrowano 1 430 ciągników New Holland, co daje 15,3% udziału w rynku i wzrost udziału aż o 3 punkty procentowe względem analogicznego okresu 2024 r. To oznacza, że New Holland jest liderem rynku nowych ciągników w Polsce.

John Deere – mocny w średniej i wyższej klasie

W rankingu narastająco bardzo silną pozycję utrzymuje John Deere – 1 204 rejestracje od początku roku i ok. 12,9% udziału w rynku, co plasuje markę w ścisłej czołówce.

John Deere dominuje szczególnie w najwyższych segmentach mocy: w kategorii 141–200 KM ma 30,5% udziału w rynku, a w klasie powyżej 200 KM – 27,8%. To wyraźny sygnał, że rolnicy szukający mocnych, wydajnych maszyn do dużych gospodarstw bardzo często wybierają właśnie tę markę.

Kubota, Deutz-Fahr, Case IH – silne marki w środku stawki

W listopadzie trzecie miejsce pod względem liczby rejestracji zajmuje Kubota z 62 sztukami. Narastająco marka ma 942 nowe rejestracje i 10,1% udziału, co daje jej miejsce w ścisłej czołówce rynku.

Deutz-Fahr w listopadzie wyprzedził Kubotę pod względem miesięcznej sprzedaży – 77 nowych rejestracji i drugie miejsce w rankingu za ten miesiąc. Od początku roku marka notuje 847 rejestracji i 9,1% udziału w rynku, poprawiając swój udział o 0,4 punktu procentowego rok do roku.

Case IH, Claas, Massey Ferguson, Solis, Valtra i Fendt tworzą mocną „drugą linię” rynku, z udziałami w okolicach 4–7% każda. Na przykład Claas zanotował wzrost liczby rejestracji z 424 do 548 sztuk (wzrost o 29,2%), a Massey Ferguson z 411 do 519 sztuk (wzrost o 26,3%).

Kto rośnie najszybciej, a kto traci?

Dane CEPiK bardzo wyraźnie pokazują, które marki notują spektakularne wzrosty, a które oddają rynek konkurencji.

Największe procentowe wzrosty rejestracji nowych ciągników (YTD 2025 vs YTD 2024) notują:

  • KIOTI – wzrost aż o 271,9% (z 57 do 212 rejestracji),
  • Lovol – wzrost o 120,7% (z 111 do 245 rejestracji),
  • LS – wzrost o 95,9% (z 123 do 241 rejestracji),
  • oraz grupa „inne marki” – wzrost o 81,6%.

To marki, które jeszcze niedawno były postrzegane jako niszowe, a dziś coraz częściej stają się realną alternatywą dla największych graczy, szczególnie w segmencie ciągników o mniejszej i średniej mocy.

Po przeciwnej stronie znajdują się producenci, którzy notują wyraźne spadki. Zetor zmniejszył liczbę rejestracji z 147 do 134 sztuk, co oznacza spadek o 8,8%. Farmtrac zanotował niewielki, ale wyraźny spadek z 254 do 244 sztuk (–3,9%), a Arbos aż o 75,1% – z 181 do 45 rejestracji. Wyraźne obniżenie widać także w przypadku McCormicka (–17,9%) oraz TYM (–20,9%).

Jakie moce ciągników wybierają rolnicy?

Struktura mocy nowych ciągników pokazuje, w jakich segmentach koni mechanicznych dzieje się najwięcej.

Porównując okres styczeń–listopad 2025 r. z tym samym okresem 2024 r. widać bardzo silne wzrosty w kilku kluczowych klasach mocy:

  • 51–70 KM – wzrost liczby rejestracji o 63%,
  • 71–100 KM – wzrost o 48%,
  • 101–140 KM – wzrost o 50%,
  • 30–50 KM – wzrost o 22%,
  • 141–200 KM – wzrost o 25%.

Minimalny, ale dodatni wzrost odnotowano w klasie powyżej 200 KM (+1%), natomiast spadek liczby rejestracji dotyczy segmentu najmniejszych ciągników poniżej 30 KM.

Liderami w poszczególnych kategoriach mocy są:

  • w klasie 30–50 KM – Kubota z udziałem 31,5%,
  • w klasie 51–70 KM – New Holland z udziałem 15,6%,
  • w klasie 71–100 KM – ponownie New Holland z 30% udziałem,
  • w klasie 101–140 KM – Massey Ferguson z 16,1% udziału,
  • w klasach 141–200 KM oraz powyżej 200 KM – John Deere (odpowiednio 30,5% i 27,8% udziału).

Widać wyraźnie, że rynek najmocniej rośnie w „sercu” mocy – od 50 do ok. 140 KM – czyli tam, gdzie kupuje się maszyny uniwersalne dla średnich i większych gospodarstw.

Średnia moc nowo rejestrowanych ciągników w Polsce w 2025 r. to 133,8 KM (dla porównania rok wcześniej było to 140,7 KM). Najniższą średnią moc mają ciągniki rejestrowane w Małopolsce (86,9 KM), a najwyższą – w województwie zachodniopomorskim (175,5 KM).

Gdzie rejestruje się najwięcej ciągników?

Pod względem liczby rejestracji nowych ciągników zdecydowanie prowadzi województwo mazowieckie – 1 697 sztuk od początku 2025 r., co oznacza wzrost o 35,54% rok do roku. Drugie miejsce zajmuje województwo wielkopolskie z 1 088 rejestracjami (+32,36%), a trzecie – województwo lubelskie z 901 sztukami i imponującym wzrostem o ponad 50,9% względem 2024 r.

To właśnie w tych regionach widać największą aktywność inwestycyjną gospodarstw, co często jest powiązane zarówno z wielkością areału, jak i dostępnością środków z programów pomocowych.

Rynek przyczep rolniczych – listopad 2025 i cały 2025 rok

Dane CEPiK pokazują, że również rynek nowych przyczep rolniczych w 2025 r. jest w fazie wyraźnego wzrostu.

W listopadzie 2025 r. zarejestrowano 339 nowych przyczep – o 19% mniej niż w październiku, co oznacza mocne, ale typowe o tej porze roku wyhamowanie. Narastająco w okresie ostatnich 12 miesięcy (grudzień 2024 – listopad 2025) zarejestrowano 6 449 nowych przyczep, czyli o 21,13% więcej niż rok wcześniej (5 324 sztuki).

Jeśli spojrzymy na okres styczeń–listopad 2025 r., łączna liczba rejestracji nowych przyczep jest wyższa o 1 092 sztuki, co przekłada się na wzrost o 22,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.

Liderzy sprzedaży przyczep rolniczych – Pronar z dużą przewagą

Na rynku przyczep rolniczych pozycję zdecydowanego lidera utrzymuje Pronar. Od początku 2025 r. zarejestrowano 1 480 przyczep tej marki, co oznacza wzrost liczby rejestracji o ponad 19,5% (+242 sztuki) i 24,6% udziału w rynku.

Drugie miejsce zajmuje Metal-Fach z 919 rejestracjami i 15,3% udziału. Marka zwiększyła sprzedaż o 209 sztuk rok do roku, co również pokazuje silny trend wzrostowy. Trzecia jest Metaltech – 464 zarejestrowane przyczepy i 7,7% udziału.

Na czwartym miejscu znajduje się Wielton (408 przyczep, 6,8% udziału), a pierwszą piątkę domyka Zasław – 305 rejestracji i 5,1% udziału w rynku.

Rynek przyczep jest więc mocno skoncentrowany – trzy pierwsze marki odpowiadają łącznie za niemal połowę wszystkich rejestracji.

Gdzie rejestruje się najwięcej przyczep rolniczych?

Podobnie jak w przypadku ciągników, liderem pozostaje województwo mazowieckie – od początku roku zarejestrowano tam 863 nowe przyczepy rolnicze. Drugie miejsce zajmuje województwo wielkopolskie z 802 rejestracjami.

Wysoka liczba rejestracji w tych regionach koreluje z dużą intensywnością produkcji rolnej oraz inwestycjami w rozwój gospodarstw, zwłaszcza w zakresie logistyki i transportu płodów rolnych.

Kto jest na „fotelu lidera”, a gdzie widać największe zmiany?

  • Lider rynku nowych ciągników: New Holland – 1 430 rejestracji i 15,3% udziału w rynku, z wyraźnym wzrostem udziałów rok do roku.
  • Silna pozycja w wyższych mocach: John Deere – dominacja w segmentach 141–200 KM oraz >200 KM.Sprzedaż ciągników rolniczych w…
  • Dynamiczne wzrosty: KIOTI, Lovol i LS – największe procentowe przyrosty sprzedaży nowych ciągników.Sprzedaż ciągników rolniczych w…
  • Spadki: wyraźne cofnięcie m.in. Arbos, McCormick, TYM i Zetor.Sprzedaż ciągników rolniczych w…
  • Lider rynku przyczep: Pronar – 1 480 rejestracji, 24,6% udziału i ponad 19,5% wzrost rok do roku. Za nim Metal-Fach i Metaltech.
  • Najbardziej aktywne regiony: Mazowsze i Wielkopolska – zarówno w ciągnikach, jak i przyczepach, z bardzo silnym wzrostem rejestracji.

Dla rolników planujących inwestycje w 2026 r. te dane z listopada 2025 r. to ważny punkt odniesienia. Pokazują, które marki umacniają swoją pozycję, jak zmienia się struktura mocy, oraz że – mimo chwilowych miesięcznych spadków – rynek nowych maszyn rolniczych w Polsce wciąż wyraźnie rośnie.

spot_imgspot_img
Damian Tomaszewski
Damian Tomaszewski
Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, na kierunku Inżynieria rolnicza. Bliski tematyce wpływu rozwijającej się techniki rolniczej na środowisko. Na co dzień pracuję w rodzinnym rodzinnym gospodarstwie rolnym zajmującym się produkcją roślinną oraz zwierzęcą.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x