poniedziałek, 14 października, 2024
spot_img

Ptasia grypa w mięsie drobiowym ze sklepów? Zbyt pochopne oskarżenia

spot_img

W ostatnim czasie pojawiły się nowe doniesienia dotyczące wystąpienia ptasiej grypy u kotów. Według przekazu medialnego, istnieje rzekome ryzyko wystąpienia wirusa ptasiej grypy w mięsie drobiowym. Artykuł, opublikowany w Gazecie Wyborczej, sugeruje bezpośrednie zagrożenie dla konsumentów. W odpowiedzi na te informacje, Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) apeluje o zachowanie cierpliwości, spokoju i oczekiwania na wyniki badań, które zostaną potwierdzone przez odpowiednie instytucje i naukowców.

Kolejna afera może zaszkodzić polskiej branży drobiarskiej

Artykuł wywołał natychmiastową reakcję profesora Krzysztofa Pyrca, który jest jednym z naukowców odpowiedzialnych za badanie próbek przekazanych przez właścicieli kotów. Agnieszka Jamiołkowska, Dyrektor Zarządzająca UPEMI, podkreśla, że reakcja profesora Pyrca jest odpowiednia i słuszna pod każdym względem. W swoim komunikacie profesor Pyrć stwierdza, że artykuł nadinterpretuje wyniki jego badań. Jego zdaniem, konieczne jest szybkie i szczegółowe wyjaśnienie całej sprawy, aby uniknąć rozpowszechniania fałszywych lub niezweryfikowanych oskarżeń, które mogą poważnie zaszkodzić polskiej branży drobiarskiej. Uwagę tej sprawie poświęciło także MRiRW:

“Informacje o wirusie ptasiej grypy w mięsie drobiowym są nieprawdziwe. Żadne badania tego nie potwierdzają.” – oświadczył wiceminister rolnictwa podczas konferencji prasowej. 

Z kolei szef laboratorium w Puławach zaznaczył, że posiadacze kotów są bezpieczni. “Ani jedno z zachorowań ludzi na świecie na wirus H5N1 nie pochodziło od kota” – zaznaczył.

Eksperci UPEMI o możliwości obecności zakażonego mięsa w sklepach

Eksperci UPEMI przekonują również, że aby mogło dojść do pojawienia się w sklepach mięsa zakażonego wirusem A/H5N1 musiałoby dojść do szeregu nieprawdopodobnych wręcz zaniedbań, które musiałby mieć miejsce u hodowców, przetwórców, i w sieciach handlowych. Każdy z tych podmiotów podlega kontroli i to więcej niż jeden raz. UPEMI zauważa również, że jeśli w artykule padają tak poważne zarzuty, a jego wymowa ma na celu przekazanie opinii publicznej ostrzeżenia, przed potencjalnym zagrożeniem, to należałoby zastosować się do praktyk jakie podejmuje Inspekcja Weterynaryjna czy GIS.

“Najlepszym przykładem jest informacja dosłownie z ostatniej chwili, w której GIS informuje o pojawieniu się drobin szkła w jednym z napojów. Wskazuje on od razu nazwę firmy, tak aby klienci nie byli narażeni na niebezpieczeństwo” – mówi Agnieszka Jamiołkowska – w artykule Gazety Wyborczej nie pada żadna nazwa sieci handlowej ani producenta potencjalnie zarażonego drobiu.”

źródłó:UPEMI

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x