Ukraińscy i polscy przewoźnicy cargo będą mogli realizować przewozy do i z krajów trzecich na podstawie zezwoleń z 2022 r. do końca 2023 r. Odpowiednia decyzja została podjęta podczas posiedzenia Ukraińsko-Polskiej Komisji Wspólnej ds. Transportu Drogowego z udziałem Ministerstwa Odbudowy Ukrainy i Ministerstwa Infrastruktury RP w dniu 27 czerwca.
„Pod koniec maja obiecaliśmy, że resort pracuje nad długofalowym rozwiązaniem kwestii ważności zezwoleń transportowych. Teraz faktycznie spełniliśmy to, co obiecaliśmy. Jestem wdzięczny naszym polskim kolegom z Ministerstwa Infrastruktury za system współpracy na rzecz rozwoju obu krajów – podkreślił Serhij Derkacz, wiceminister rozwoju gmin, terytoriów i infrastruktury.
Warunkiem klasa środowiskowa ciężarówki
Ważnym warunkiem transportu do i z krajów trzecich będzie klasa środowiskowa ciężarówki. Komisja Wspólna zatwierdziła, że zezwolenia dotyczą tylko pojazdów klasy nie niższej niż Euro-5. Zaktualizowane wymagania środowiskowe wejdą w życie 1 lipca, a przewoźnicy, którzy rozpoczęli przewóz, będą mogli go dokończyć.
Jednocześnie wśród wszystkich zarejestrowanych ciężarówek należących do licencjonowanych przewoźników tylko około 1200 samochodów należy do klasy Euro-4, około 70 000 spełnia zaktualizowane wymagania, czyli Euro-5 i wyższe.
Sieć regularnych linii autobusowych
Ministerstwa obu krajów zgodziły się również na sprawdzenie sieci regularnych linii autobusowych między Ukrainą, a Polską oraz omówiły kwestię wprowadzenia elektronicznej kolejki do przewozu pasażerów.
Przypominamy, że 30 maja Ministerstwo Rozwoju Gmin, Terytoriów i Infrastruktury wraz z Ministerstwem Infrastruktury RP uzgodniły przedłużenie ważności zezwoleń na przewóz ładunków do krajów trzecich do 30 czerwca.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy