piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

PIORIN skontrolował materiał siewny

spot_img

Od 1 stycznia 2021 r. ocena laboratoryjna materiału siewnego jest realizowana w laboratoriach wchodzących w skład PIORiN. Laboratoria urzędowe w ubiegłym roku wykonały ocenę łącznie 32 072 prób materiału siewnego. Nie obeszło się bez dyskwalifikacji. 

Ile świadectw wystawiono w zeszłym roku?

Największy ponad 55% udział stanowiły próby zgłoszone do oceny tzw. pierwotnej – w celu uznania partii za materiał siewny elitarny lub kwalifikowany oraz próby pobrane do oceny okresowej. W zeszłym roku łącznie wystawiono:

  • 8 874 świadectwa oceny laboratoryjnej (kwalifikacji),
  • 1 207 świadectw dla mieszanek materiału siewnego,
  • 23 512 informacji o wynikach badania oraz o dyskwalifikacji materiału siewnego.

Pszenica z największym procentem dyskwalifikacji

W ocenie pierwotnej w laboratoriach urzędowych oceniono ogółem 9 365 partii materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych kategorii elitarny i kwalifikowany o łącznej masie 187 916,9 ton oraz w laboratoriach akredytowanych 10 312 partii o masie 216 615,6 ton, z czego zdyskwalifikowano ogółem 806 partii, o łącznej masie 13 593,9 ton, co stanowi 3,4%. Największy udział dyskwalifikacji zanotowano w ocenie materiału siewnego pszenicy twardej (58,1%)owsa szorstkiego (53,5%) i konopi (51,9%)

Podobnie jak w ubiegłym roku odnotowano istotny, sięgający 20 % wzrost liczby ocenionych partii materiału siewnego roślin oleistych i włóknistych. Rozkład geograficzny liczby i masy ocenionych partii był podobny jak w latach ubiegłych tj. najwięcej partii materiału siewnego roślin rolniczych oceniono ogółem w województwach: wielkopolskim, dolnośląskim kujawsko-pomorskim, łódzkim, mazowieckim i warmińsko-mazurskim.

Źródło: PIORIN

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x