piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Paliwa tańsze, ale tylko w hurcie

spot_img

W cenniku hurtowym PKN Orlen, w skali tygodnia kończącego się 1-go lutego 2023, cena netto benzyny 95-oktanów spadła o 4 grosze za litr (+18 groszy tydzień wcześniej), a diesla obniżyła się  aż o 19 groszy na litrze (+6 groszy tydzień wcześniej). Od początku stycznia benzyna drożeje jeszcze w hurcie o 16 gr/l, ale olej napędowy potaniał w tym czasie o 2 grosze.

Końcówka sierpnia przyniosła skokowe podwyżki cen diesla

Niższe ceny hurtowe (w skali tygodnia wynikają ze spadku na rynku ropy (z 86 do 84,5 usd/b). Zarówno ropa Brent, jak i kurs usd/pln obniżyły się od początku 2023 roku o ok. 1,5%. W środę po południu (01.02.2023) ropa Brent kosztuje 84,5 usd/b, a usd wyceniany jest na 4,31 złotego. Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importuje aż 30% diesla,. 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.

Ceny na stacjach paliw:

Według e-Petrol w połowie 5-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,68 zł/l i 7,65 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki wzrosła o 9 groszy, a ON podrożał o 3 grosze za litr. W tym samym czasie LPG podrożał o 5 groszy na litrze (ok. 35 gr/l od początku stycznia).

Przypominam, że ubiegłoroczne historyczne maksima cenowe w przypadku oleju napędowego to 8,08 zł/l ustanowione w październiku. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,27 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l).

W hurcie i detalu różnica ceny diesla i Pb95 spadłą i sięga odpowiednio: 0,78 (hurt) i 0,97 zł/l (detal).

Z początkiem stycznia przywrócona została stawka VAT na paliwa do wysokości 23% (8% wcześniej). 31-go grudnia 2022 PKN Orlen obniżył olbrzymie marże rafineryjne, a przez to ceny w hurcie o 70-80 groszy. W ostatnich dwóch tygodniach mocno zmalały również marże stacji paliw.

W połowie 5-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 14 gr/l (minus 2 gr/l – tydzień wcześniej), a dla Pb95 jeden gr/l (tydzień wcześniej minus 9 gr/l). Marże są dodatnie dzięki podwyżkom cen na stacjach i jednoczesnym spadkiem cen obu paliw w hurcie. Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.

Ceny średnie paliw w detalu: 01-02-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,39 zł/l (+5 gr/l);
• Pb95: 6,68 zł/l (+8 gr/l);

• ON: 7,65 zł/l (+3 gr/l);
• LPG: 3,25 zł/l (+5 gr/l).

Rząd przywrócił od 1-go stycznia 2023 stawkę VAT na paliwa do 23% z 8%. Wyższy VAT nie przeszkadza przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT), ale pomagają im dużo niższe ceny paliw netto w hurcie.

Wcześniej, bo 10-go marca 2022 stawka VAT na paliwa została obniżona z 23% do 8%.

Ceny paliw w kraju:

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

Warto przypomnieć, że wcześniej (listopad – do połowy grudnia) paliwa produkowane w kraju powinny mocno tanieć (nie taniały), ponieważ ropa była w połowie grudnia najtańsza od 11 miesięcy, podobnie jak kurs usd/pln (najniżej od czerwca). Mimo korekty wzrostowej w końcówce roku ropa Brent straciła w grudniu ponad 3%, a kurs usd/pln spadł o 1,4%. Proste wyliczenie pokazuje, że zakupy surowca przez rafinerie ciągle były w grudniu dużo tańsze. Mimo to diesel podrożał w grudniu w hurcie (do 30.12.2022) o 36 gr, a Pb95 o 29 gr/l (nie uwzględniono obniżki z 31.12.2022).

Dla porównania w listopadzie diesel potaniał w hurcie o 81 groszy, a Pb-95 o 33 grosze na litrze.

W październiku diesel podrożał w hurcie 56 groszy, a cena benzyny nie zmieniła się w skali miesiąca.

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):

W ostatnim tygodniu różnica w cenie hurtowej diesla do benzyny spadła poniżej 1 zł/l:

Zmiany cen paliw w skali roku:

Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x