sobota, 23 listopada, 2024
spot_img

Osiągnięto porozumienie w sprawie 0% VAT na zdrową żywność!

spot_img

We wtorek na spotkaniu ECOFIN (ang. Economic and Financial Affairs Council) ministrowie finansów krajów członkowskich UE osiągnęli porozumienie w sprawie nowelizacji dyrektywy VAT w zakresie objęcia stawką 0% zdrowych produktów żywnościowych. Aby jednak rozporządzenie weszło w życie potrzebna jest decyzja Rady Unii Europejskiej a to może nastąpić nie wcześniej niż w 2022 roku.

Polska nie chce czekać

W ocenie ministra finansów Tadeusza Kościńskiego, z uwagi na wysoką inflację, wprowadzenie przez Polskę zerowej stawki VAT na żywność znacznie pomogłoby rodakom w tych trudnych czasach. Licząc na przychylność, Minister zaapelował kolejny raz do Komisji Europejskiej o wprowadzenie tymczasowego  tej stawki na okres 6 miesięcy. Nadchodzące dni pokażą czy prośby zostaną wysłuchane. 

Podjęta przez Komisję Europejską decyzja o obniżeniu podatku VAT do 0 % jest ważnym i doraźnym rozwiązaniem. Każde działanie w zakresie obniżki ceny stwarza szansę dla konsumentów na poprawę wydatków na żywność w ramach rodzinnego budżetu. Jednocześnie może mieć to wpływ na zwiększenie konsumpcji odżywczych produktów, co byłoby pozytywnym zjawiskiem.  Trudno jednak prognozować w jaki sposób po tej zmianie zachowa się rynek. Najbardziej istotne są długofalowe działania, które wpłyną na zmniejszenie inflacji i związanych z nią rosnących kosztów – mówi Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu SM Mlekpol.

Co znajduje się na liście 0% VAT?

Wśród wskazanych w piśmie produktów do tymczasowego objęcie stawką 0 proc. VAT są m.in. mięso i ryby oraz przetwory z nich, produkty mleczarskie, warzywa i owoce i przetwory z nich, zboża, produkty przemysłu młynarskiego, przetwory ze zbóż i wyroby piekarnicze, tłuszcze i oleje, niektóre napoje (np. zawierające co najmniej 20 proc. soku owocowego lub warzywnego, napoje mleczne i tzw. mleka roślinne). Jeżeli rozmowy przebiegną pomyślnie to w ocenie Ministerstwa Finansów ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie w pierwszej połowie 2022 r. 

źródło: buisnessinsider.com.pl
Zdj: unsplash

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x