piątek, 19 kwietnia, 2024
spot_imgspot_img

Na stacjach paliw nieco taniej, ale w hurcie drożej w pierwszym tygodniu grudnia

spot_img

Wygląda na to, że krajowe rafinerie i stacje szykują się na styczniowy powrót stawki VAT do 23% z obecnych 8%. 2023 rok będzie rokiem wyborczym, stąd rząd będzie się starał unikać drastycznych podwyżek cen paliw. Ostatnie korzystne zmiany na rynku ropy pozwalają na zwiększanie marż z przerobu surowca i marż stacji paliw, co może pozwolić państwowemu koncernowi (w domyśle rządowi) wzięcie na siebie wyższej stawki VAT po nowym roku.

Końcówka sierpnia przyniosła skokowe podwyżki cen diesla

Po listopadowych przecenach, na rynku hurtowym paliw nastąpiło odbicie cen w górę w pierwszym tygodniu grudnia. Dzieje się tak mimo najniższych od roku notowań ropy i stosunkowo mocnego złotego. W cenniku hurtowym PKN Orlen, w tygodniu kończącym się 7-go grudnia, cena benzyny 95-oktanów wzrosła o 11 groszy, a ON podrożał o 5 groszy na litrze. Wyższe ceny hurtowe (w skali tygodnia) są zapewne konsekwencją niekorzystnej zmiany cen paliw gotowych na rynku europejskim (też rosnących marż rafineryjnych). Warto w tym miejscu wspomnieć, że Polska importuje aż 30% diesla i 23% zużywanych w kraju benzyn (dane za trzy kwartały tego roku).

Od lutego zacznie obowiązywać całkowity zakaz importu paliw gotowych z Rosji w sytuacji gdy UE importowała aż 40% zużywanego diesla. PKN Orlen informuje, że przestawił się już na inne źródła dostaw, ale konkurencja na rynku zaopatrzenia się w olej napędowy będzie tylko rosnąć (ceny zapewne też).

Tymczasem paliwa produkowane w kraju powinny tanieć, ponieważ ropa ustanawia wielomiesięczne minima w swoich notowaniach (najtańsza od stycznia), podobnie jak kurs usd/pln (najniżej od czerwca). Ropa Brent potaniał w grudniu o ok. 10 usd do ok. 77 usd/b (07.12.2022).  Zmiany na rynku walutowym były w tym czasie mniejsze, ale też korzystne. Od początku grudnia kurs usd/pln obniżył się o 2 grosze do ok. 4,46 zł za usd. Proste wyliczenie pokazuje, że zakupy surowca przez rafinerie stały się w grudniu o kilkanaście procent tańsze. Mimo to diesel podrożał w hurcie w grudniu (do 07.12.2022) o 5 gr, a Pb95 o 11 gr/l.

Dla porównania w listopadzie diesel potaniał w hurcie o 81 groszy, a Pb-95 o 33 grosze na litrze. W październiku diesel podrożał w hurcie 56 groszy, a cena benzyny nie zmieniła się w skali miesiąca.

Ceny na stacjach paliw:

Według e-Petrol w połowie 49-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,53 zł/l i 7,69 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena popularnej 95-ki spadła o symboliczny 1 grosz, a diesla obniżyła się o 5 groszy na litrze.

W przypadku oleju napędowego powoli oddalamy się od historycznego rekordu 8,08 zł/l ustanowionego 7 tygodni wcześniej. Popularna 95-ka jest teraz tańsza o 1,33 zł/l od rekordu z 08.06.2022 (7,95 zł/l).

Cena średnia autogazu obniżyła się o 1 grosz do 2,96 zł/l. Co ciekawe, LPG rok temu kosztował więcej niż teraz.

W hurcie różnica ceny diesla i Pb95 zmniejszyła się do ok. 0,9 zł/l. W detalu ciągle wynosi ona średnio 1,16 zł/l. Oznacza to dużo większe (o ponad 20 gr/l) marże stacji paliw na sprzedaży oleju napędowego w stosunku do Pb95.

Ceny średnie paliw w detalu: 07-12-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,25 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,53 zł/l (-1 gr/l);

• ON: 7,69 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,96 zł/l (-1 gr/l).

Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 0,9 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT (obowiązuje niestety tylko do końca roku) nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).

 (obowiązuje na razie do końca roku) nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).

Porównując rok do roku, benzyna 95-oktanów jest w detalu o 0,54 zł/l (9%) droższa niż przed rokiem. Niestety diesel, który rok temu kosztował tyle samo co benzyna, drożeje w skali roku aż o 1,70 zł/l (28%). Zadowoleni mogą być jedynie posiadacze aut zasilanym LPG, ponieważ paliwo to było rok droższe.

Zmiany cen paliw w skali roku:

Ceny paliw w kraju:

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

Agro Profil
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze. Agro Wydawnictwo powstało w styczniu 2016 roku i od tego czasu regularnie przekazuje polskim rolnikom wiedzę ułatwiającą prowadzenie nowoczesnego gospodarstwa. Każdego roku Magazyn Agro Profil uczestniczy w wielu wydarzeniach branżowych - między innymi Agro Show, Agro Tech Kielce, Polagra Premiery, Agro-Park, Targi Książki i wielu innych. Wydawnictwo współpracuje z wieloma pracownikami naukowymi takich placówek jak np. Instytut Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu czy też Politechniki Bydgoskiej.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x