Tylko w ostatnim tygodniu kurs USD/PLN obniżył się o 5 groszy (do 3,80 zł dzisiaj), a od początku kwietnia dolar potaniał aż o 17 groszy. Stąd też, przy w miarę stabilnych notowaniach ropy, obniżały się w kwietniu ceny paliw w hurcie. W skali tygodnia (7-14 kwietnia) cena popularnej 95-ki spadła w PKN Orlen o 8 gr/l, a diesla o 6 gr/l (cena z VAT). I to w zasadzie koniec dobrych informacji dla kierowców, ponieważ na stacjach paliw jest nadal drogo. Systematycznie rosną średnie marże detaliczne, a obniżki widać jedynie na tych najtańszych stacjach, gdzie ponownie warto tankować.
W połowie 15-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw odpowiednio 5,26 zł/l i 5,19 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia wymienionej benzyny wzrosła o 1 gr/l, a cena diesla nie zmieniła się. Od początku roku paliwa te podrożały po ok. 70 gr/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 14-04-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 5,56 zł/l (-1 gr/l);
• Pb95: 5,26 zł/l (+1 gr/l);
• ON: 5,19 zł/l (0 gr/l);
• LPG: 2,55 zł/l (-2 gr/l).
Zmiany cen paliw w skali roku:
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
RYNEK ROPY
Na rynku ropy notowania surowca pozostają od połowy marca w trendzie bocznym poniżej kilkunastomiesięcznych maksimów. Warto zwrócić uwagę na silny spadek kursu dolara w ostatnich dwóch tygodniach. Umocnienie złotego pozwoliło na tańsze zakupy surowca przez rafinerie (też tańsze paliwa gotowe z importu).
Notowania giełdowe ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com