Brak pewności co do przedłużenia umowy o korytarzach zbożowych zmusił do intensyfikacji ukraińskiego eksportu zbóż przez zachodnią granicę. Według wstępnych danych, listopadowy eksport zboża i innych produktów transportem kolejowym osiągnął rekordowy poziom 1,14 mln ton. Najwięcej zbóż, bo aż 242 tys. ton przewieziono przez stację kolejową Izov położoną na granicy z Polską. Duże wolumeny (po ponad 100 tys. ton) przewiezione zostały przez Yahodyn/Dorohusk, Batiovo (przy granicy z Węgrami), Chop (granica z Węgrami).
Chęć eksportu towarów rolnych koleją spowodowała większe nagromadzenie przewoźników zboża zmierzających do przejść granicznych (+68% w ciągu miesiąca). Wzrosła średnia dzienna dostawa wagonów ze zbożem do krajów UE z 530 wagonów dziennie w październiku do 641 wagonów w listopadzie (wzrost o 21%).
Większość zbóż trafia do Polski. Dane KE pokazują, że w listopadzie zaimportowaliśmy spoza UE (z Ukrainy) ok. 380 tys. ton ziarna, a nasz import spoza UE (głównie z Ukrainy) sięga w tym sezonie rekordowe 1,52 mln ton zbóż (397 tys. ton pszenicy, pona 1 mln ton kukurydzy).
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło: ukragroconsult, KE