30 czerwca w siedzibie John Deere Polska w Tarnowie Podgórnym odbyła się prezentacja kombajnu John Deere X9, którego określa się mianem „król wydajności”.
Jest on plasowany wyżej niż dotychczasowa seria S. Badania i prace nad nową serią X9 trwały 10 lat.
Kombajn był testowany w wielu krajach i różnych warunkach zbioru, między innymi w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Nowej Zelandii, Polsce oraz Stanch Zjednoczonych.
Konstruktorzy założyli przy jego budowie trzy ważne cyfry 100, 10 i 1. Pod tą pierwszą kryje się wydajność na poziomie 100 t/h, 10 to cyfra, która mówi o 10% większej wydajności z jakimkolwiek kombajnem na rynku i to wszystko zamknięte będzie poziomem strat ziarna poniżej 1%. Konstruktorzy przy budowie kombajnów X9 wykorzystali system HarvestMotion, który redukuje obroty znamionowe do 1900 obr./min, ale nie tylko. Jest tu wiele rozwiązań, które łącznie pozwoliły na zaoszczędzenie na całej konstrukcji aż 117 KM, w porównaniu do konwencjonalnych napędów, które występowały w serii S. Tam, gdzie to możliwe zastosowano mniej przekładni i koła pasowe o większej średnicy. Do napędu zastosowano nowy silnik John Deere o pojemności 13,6 l i mocy 700 KM. Jest o 10% lżejszy, generuje większą moc i o 30% większy moment obrotowy i zapewnia przy tym o 20% mniejsze zużycie paliwa. Przekładnia Prodrive XL dostarcza o 30% więcej momentu obrotowego, aby poradzić sobie z większymi obciążeniami. Wszystko to jednocześnie przy płynnej regulacji prędkości.
Kombajn serii X ma korpus o szerokości 1720 mm, skoszona masa jest kierowana na dwa rotory, gdzie jest dokonywany omłot i separacja. Warto dodać, że o 180% zwiększono powierzchnię aktywnej separacji w porównaniu z serią S. Układ czyszczący DynaFloXL ma o 36% większą powierzchnię sit niż w serii S.
Do wyboru będą dwa modele serii X9, 1000 o mocy maksymalnej 639 KM i zbiorniku ziarna o pojemności 14 800 l i prędkości wyładunku 162 l/s. Drugi model X9 1100 do napędu ma silnik o mocy 700 KM, zbiornik ziarna ponad 16000 l i prędkości wyładunku 186 l/s.
Zespoły żniwne HDX o konstrukcji łamanej (przegubowej) z centralną częścią ok. 2 m i bocznymi sekcjami, które pozwalają na łatwiejsze kopiowanie nierówności terenu. Maksymalna różnica jaka może wystąpić pomiędzy prawym, a lewym skrzydłem to 2,62 m. Do wyboru są modele o szerokości 10,7-15,2 m. Zespoły żniwne mają gumowe taśmy ze specjalnymi przetłoczeniami, które redukują straty ziarna. Urządzenia transportują skoszone zboże kłosem do podajnika pochyłego. Do zbioru rzepaku są zastosowane dwa rzędy przenośników ślimakowo-palcowych. Kombajny były testowane w różnych warunkach i plonach. Przy zbiorze zbóż udało się uzyskać średnią przepustowość ziarna na poziomie 113,3 t/h, zaś maksymalna wydajność dochodziła do 136,5 t/h. Całkowite straty ziarna zostały określona na 0,7%, było tylko 0,9% uszkodzonych ziaren. Zużycie paliwa było na poziomie 0,82l/t zebranego ziarna.