czwartek, 23 maja, 2024
spot_imgspot_img

Korytarz tymczasowy na Morzu Czarnym funkcjonuje, ale w ograniczonym zakresie

spot_img

Po tym, jak dwa statki weszły tymczasowym korytarzem do portu w Czarnomorsku, załadowały zboże i opuściły go, na rynku pojawiło się zapotrzebowanie na fracht statkiem do portów Morza Czarnego oraz oferty dostaw produktów z nichpodaje AgriCensus.

Źródła podają, że na rynku pojawiły się, choć niewiele, oferty na dostawy kukurydzy do FOB Południe, Odessy i Czarnomorska po 183-190 USD/t oraz pszenicy paszowej po 186 USD/t. W tym samym czasie w portach FOB – Dunaj ceny pszenicy paszowej spadły do 166-169 USD/t, a kukurydzy do 177-195 USD/t.

Ceny u najbliższych producentów w regionie są znacznie wyższe, dlatego pszenica paszowa w Konstancy oferowana jest po 235 USD/t FOB, kukurydza po 226 USD/t FOB, kukurydza po CIF Hiszpania po 240 USD/t.

Natomiast większość handlu opiera się na dostawie do kupującego. Niektórzy sprzedawcy oferują dostawy z portów ukraińskich, jednak kupujący boją się ryzyka i wystąpienia okoliczności siły wyższej.

Potrzebne odpowiednie wyobrażenia

Do sprzedaży na warunkach dostawy potrzebne są odpowiednie wyobrażenia o stawkach frachtowych, w przeciwnym razie poziom cen FOB będzie musiał jeszcze bardziej spaść, ponieważ obecnie bardzo niewiele statków jest gotowych do wejścia do czarnomorskich portów Ukrainy, więc koszty są zbyt wysokie.

Zatem koszt frachtu lekkiego statku z ukraińskich portów  do Hiszpanii wynosi co najmniej 60 USD/t, podczas gdy fracht z Konstancy na tej samej trasie kosztuje 21-22 USD/t.

W zeszłym tygodniu do portu w Czarnomorsku wpłynęły dwa statki, Resilient Africa i Aroyat, a teraz Resilient Africa z dostawą pszenicy pomyślnie przepłynęła już przez Bosfor.

Na rynku pojawiają się informacje, że wyczarterowano jeszcze kilka statków, które wkrótce zawiną do załadunku w portach Morza Czarnego.

Źródło: graintrade

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x