Pakiet „Fit for 55” zaproponowany przez Komisję Europejską polega na reformach gospodarczych i legislacyjnych ukierunkowanych na walkę ze zmianami klimatycznymi, Celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych w UE na początek o minimum 55% do 2030 r. w stosunku do poziomu z 1990 r. a w 2050 r. osiągniecie całkowitej nautralności emisyjnej. Jednak przedstawione przez Komisję rozwiązania nie można traktować uniwersalnie. Zdaniem Copa Cogeca nie sprawdzi się to na obszarach wiejskich, a zwłaszcza w kwestii transportu rolnego.
Wybujałe oczekiwania KE nie są do zrealizowania
24 stycznia 2022 r. odbyła się 19 edycja wydarzenia „Fuels of the Future”- konferencji poświęconej pakietowi „Fit for 55” oraz paliwom alternatywnym. W wydarzeniu brała udział Copa Cogeca organizacja zrzeszająca europejskich rolników, która przypomniła o znaczeniu rolnictwa dla sektora produkcji paliw alternatywnych, ale także o tym, że pakiet „Fit for 55” powinien uwzględniać specyfikę potrzeb transportu rolnego oraz większej mobilności w obszarach wiejskich.
Sekretarz generalny, Pekka Pesonen, który reprezentował Copa-Cogeca na tym wydarzeniu, powiedział: „Pojazdy z napędem elektrycznym mogą odegrać ważną rolę w zmniejszeniu poziomu emisji, jednak nie są one rozwiązaniem dla wszystkich europejskich konsumentów, m.in. tych mieszkających w obszarach wiejskich, i dla pojazdów ciężkich. Jedynie wykorzystanie dostępnych technologii pozwoli Unii Europejskiej na osiągnięcie celów europejskiego Zielonego Ładu i pozwoli światu walczyć ze zmianami klimatycznymi. Certyfikowane, zrównoważone i wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa nie mogą być wyłączone z zestawu narzędzi mających prowadzić do dekarbonizacji sektora transportu.”
To nie rolnictwo ma ponosić koszty w zastępstwie sektora transportu
Pekka Pesonen powiedział jasno: „Copa i Cogeca wzywają do tworzenia polityk europejskich, które umożliwią wszystkim źródłom zrównoważonej energii dołożenie swojej cegiełki do odchodzenia od gospodarki opartej na paliwach kopalnych. Inwestycje potrzebują przewidywalności. Obecne niesprawiedliwe ograniczenia w zakresie certyfikowanych biopaliw produkowanych z roślin uprawnych nie pomagają w realizacji takich inwestycji!”
Copa i Cogeca zwracają uwagę, że europejskie organizacje rolnicze także wzywają do włączenia obowiązku, który byłby nakładany na dostawców paliw, ponieważ to podejście pozwala objąć tym mechanizmem wszystkie rodzaje bioenergii wykorzystywane do dekrabonizacji sektora transportu. Proponowane nałożenie na dostawców obowiązku zmniejszenia wskaźnika emisyjności o co najmniej 13 % do 2030 roku jest niewystarczające, biorąc pod uwagę, że sektor transportu nie zmniejsza swojego poziomu emisji, co musi być w tej sytuacji kompensowane przez inne sektory, które są objęte rozporządzeniem w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego, jeśli państwa członkowskie nie ustalą specjalnych celów sektorowych. To nie rolnictwo ma ponosić koszty w zastępstwie sektora transportu. Powinno być wręcz odwrotnie.
źródło: copa-cogeca.eu
Coś pięknego