sobota, 27 lipca, 2024
spot_img

KIPDiP: Producenci drobiu mogą oczekiwać poprawy opłacalności

spot_img

Znajdujemy się w połowie roku z gigantyczną inflacją i obawami co będzie dalej. Zapytaliśmy Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz o to, czego można spodziewać się w nadchodzących miesiącach, a dokładnie co czeka hodowców drobiu po tegorocznych żniwach. Prognozy dla hodowców drobiu są bardzo optymistyczne, jednak dla konsumentów nie do końca.

Drób będzie dalej drożał

W rozmowie z nami Izba poinformowała, że spodziewają się, z każdym kolejnym tygodniem poprawy opłacalności chowu drobiu. Jak argumentują przedstawiciele KIPDIP będzie to wynikało z poprawy relacji między kosztami, a przychodami na korzyść hodowców. 

“Oczekujemy, że produkty drobiowe albo będą drożały szybciej niż pasze, albo taniały wolniej niż pasze, albo będzie to korzystna dla producentów drobiu i jaj kombinacja zmian cen”

Jaja będą droższe na jesień

Oczywiście trzeba pamiętać, że koszt żywienia w drobiarstwie to około 70 procent kosztów całkowitych. Jednak KIPDIP zwraca uwagę na  obecną sytuację na rynku zbóż.

 “Swoje przeświadczenie opieramy na analizie rynkowych zjawisk o naturze fundamentalnej oraz na obserwacji czynników natury technicznej (np.: sezonowość czy historyczne ruchy cen). Zaznaczyć należy, że pszenica na dzień pisania tych słów (20 czerwca 2022) od około miesiąca tanieje na światowych rynkach. Spodziewamy się, że ten trend zostanie wzmocniony. Tymczasem mięso drobiowe powinno co najmniej utrzymać swoje ceny do około połowy sierpnia, a ceny jaj powinny zacząć zdecydowanie rosnąć od końca wakacji.” – tłumaczą 

Aktualne ceny skupu drobiu

Obecnie na wolnym rynku za skup brojlera można uzyskać od 6 do 6,25 zł/kg. W kontraktacji jest to trochę mniej bo kilogram kosztuje od 5,90 do 6,15 zł. Z kolei kilogram tuszki można dostać od  8,30 do 9,40 zł. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w maju o 13,9 proc. rok do roku, najbardziej od 1998 r. i to właśnie mięso drobiowe jest liderem zestawienia podwyżek cen. Rok do roku cena drobiu wzrosła o 40%.

Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x