Co znajdziesz w artykule?
Według Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy od sierpnia ubiegłego roku poprzez ukraiński korytarz na Morzu Czarnym i Dunaj wyeksportowano ponad 30 mln ton produktów rolnych. Stanowi to 93% całkowitego eksportu produktów rolnych kraju objętego wojną.
Ukraiński korytarz morski pozwolił wyeksportować 26 mln towarów do 42 krajów świata
Przez prawie 7 miesięcy funkcjonowania morskiego korytarza (bez udziału Rosji) 854 statki wyeksportowały z portów Wielkiej Odessy do 42 krajów 26 mln ton ładunków, z czego ponad 18 mln ton stanowiły produkty ukraińskich rolników.
W grudniu drogą morską (z portów Piwdennyj, Odesa i Czarnomorsk) wyeksportowano 6,8 mln ton, w styczniu – 6,7 mln ton. Choć luty jest najkrótszym miesiącem w roku, jest szansa, że eksport nie będzie niższy niż w poprzednich miesiącach.
Stabilnie funkcjonujący korytarz morski jest ważny zarówno dla gospodarki Ukrainy, jak i dla bezpieczeństwa żywnościowego świata. Aktualnie korytarz morski i porty naddunajskie zapewniają ponad 90% eksportu produktów rolnych.
Obecnie porty w Odessie, Czarnomorsku i Piwdennym czekają na kolejnych 111 statków, które po załadunku wyeksportują 3,3 mln ton ładunku.
Dunaj ma być alternatywą dla zachodniej granicy
Biorąc pod uwagę sytuację z blokadą eksportu na zachodniej granicy, Ukraina przygotowuje się do zwiększenia eksportu produktów rolnych przez Dunaj z pominięciem granicy z Polską. Ukraińskie Przedsiębiorstwo Żeglugi Dunajskiej (UDP) już przygotowuje transporty barkowe, które będą w stanie przewieźć miesięcznie ponad 2 tysiące ciężarówek” – powiedział Oleksandr Kubrakow, wicepremier ds. odbudowy, minister rozwoju społeczności, terytoriów i infrastruktury Ukrainy.
Trzy dunajskie trasy transportu
UDP udostępnił kluczowym przewoźnikom samochodowym trzy szlaki logistyczne dla karawan barkowych omijających granicę z Polską.
Pierwszy oferowany szlak transportu wiedzie do Galati w Rumunii i jest to najszybsza trasa rzeczna do UE (pokonuje się w ciągu kilku dni).
Druga trasa prowadzi do niemieckiej Ratyzbony i jest to najdłuższy szlak. Umożliwia dostarczenie ładunku do Niemiec, lub innego portu na środkowym i górnym Dunaju.
Trzeci szlak skierowany jest do rumuńskiej Konstancy, która jest równocześnie portem czarnomorskim, z możliwościami dalszego eksportu droga morską.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy