John Deere 7530 – legendarny ciągnik do ciężkiej pracy

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Marka John Deere ma swoich zwolenników, którzy cenią ją za trwałość, moc i ogromny komfort pracy. Jest on zawdzięczany amortyzowanej osi TLS i kabinie, w której poziom hałasu jest określony tylko na 70,6 dB. Jednym z takich legendarnych modeli jest John Deere 7530 Premium.

Dużym zainteresowaniem cieszą się w kategorii do 200. Jednym z przykładów jest model John Deere 7530.

Warto dodać, że ciągniki z logo skaczącego jelenia na masce mają także ogromne ilości zwolenników szukających traktorów z drugiej ręki. John Deere to lider rynku wtórnego. Do końca maja 2025 roku zarejestrowano ponad 1600 używanych zielono-żółtych ciągników – tak wynika z co miesięcznych raportów z rynku ciągników rolniczych. Ten producent notuje udział w rynku ciągników używanych na poziomie 16,5% i jest liderem w kategorii wiekowych: 11-20 lat z 22,1% udziałem w runku.

John Deere 7530
John Deere to lider rynku wtórnego. W kategorii 11-20 lat ma ponad 22% udziału w rynku. Fot. firmowe

Kultowy model 7530 Premium

Pod lupę wzięliśmy bardzo znany i ceniony przez rolników model John Deere 7530 Premium. Wyróżnia go potężna konstrukcja oparta na ramie i szereg nowoczesnych rozwiązań, które się sprawdzą podczas prac polowych i transportowych. Omawiany model był produkowany w latach 2006-2009. Pod maską pracuje 6-cylindrowy silnik 6068 T 4V-CR o pojemności 6788 cm3. Moc znamionowa jest określana na 185 KM, a moc maksymalna jest określona na 190 KM. Z kolei maksymalny moment obrotowy jest o wartości 835 Nm i jest on osiągany przy 1500 obr./min wału korbowego.

Jednostka napędowa wykorzystuje turbosprężarkę o zmiennej geometrii i intercooler, a w układzie zasilania pracuje system Common Rail.  Co do zużycie paliwa i wykonanej pracy są cenione przez użytkowników za ekonomię eksploatacji. W tamtych latach nie było jeszcze tak rygorystycznych norm emisji spalin więc i obsługa jest prostsza i tańsza. John Deere 7530 Premium to jeden z najbardziej udanych ciągników amerykańskiego producenta. Rolnicy najbardziej cenią odpowiednie dopasowanie mocy do wielkości maszyny oraz jej wyjątkową trwałość i niezawodność.

John Deere 7530 Premium ma na przedniej osi montowane koła o rozmiarze 540/65R30, a na tylnej 650/65R42. fot.firmowe

Przekładnie do wyboru

Producent miał do wyboru m.in. przekładnię bezstopniową AutoPowr i 20/20 dobrze znaną z innych modeli ciągników John Deere PowerQuad Plus. Z danych od producenta dowiadujemy się, że ciągnik mógł sią poruszać z prędkością od 2,5 do 40 lub 50 km/h. Wszystko w zależności na jakie rynki ciągnik trafiał.

Całe sterowanie przekładnią, podnośnikiem i hydrauliką jest na prawej konsoli. Mamy tu przedstawione rozwiązanie z przekładnią AutoPowr. fot. firmowe

Pompa zasilająca układ hydrauliczny oraz podnośnik o udźwigu 8840 kg, ma wydatek 110 l/min. Zawory hydrauliczne były sterowane mechanicznie lub elektronicznie. WOM pracuje z prędkością 540/750/1000 obr./min. Na przedniej osi były montowane koła o rozmiarze 540/65R30, a na tylnej 650/65R42. Zbiornik paliwa ma pojemność 385 l. Operator pracuje w komfortowej kabinie z amortyzacją, amortyzowana jest również przednia oś.  

Koszty napraw

Każdy ciągnik wcześniej czy później wymaga napraw. Te w modelu John Deere 7530 Premium nie będą częste pod warunkiem dbania o sprzęt i wykonywaniu wszelkich czynności serwisowych na czas. Niestety upływ czasu i duża liczba przepracowanych godzin, często 10 tys. i więcej, to konieczność wymiany zużytych w wyniku czasu i pracy elementów roboczych. Zużywają się elementy zawieszenia przedniej osi TLS, tłumiki drgań na silniku, na wale korbowym od strony koła pasowego i od strony koła zamachowego. Z biegiem lat powstają luzy na podnośniku, i to zarówno na wale górnym jak i dolnym.

Przed zakupem warto wykonać diagnostykę ciśnienia w skrzyni przekładniowej. Bezstopniowa przekładnia, przy odpowiednio i terminowo wykonywanej obsłudze, powinna bezawaryjnie przepracować minimum 10 tys. godzin. Co do kosztów to tłumik drgań skrętnych przedni kosztuje ok. 2000 zł (wszystkie ceny netto katalogowe), tylny tłumik drgań skrętnych kosztuje ok. 3500 zł. Każda poważniejsza awaria, wraz z kosztami robocizny, może wiązać się z wydatkiem zaczynającym się od ok. 10 tys. zł. Remont silnika to koszt ok. 50 tys. zł, naprawa skrzyni biegów – wymiana modułu PowerQuad ok. 40 tys. zł z robocizną.

Słabą stroną może się okazać turbosprężarka o zmiennej geometrii. Bywa, że trzeba ją wymienić lub zregenerować po ok. 5 tys. godzin. Nowa oryginalna to koszt ok. 14 tys. zł. Podczas oględzin warto dokładnie sprawdzić silnik pod kątem jego równomiernej pracy oraz zwrócić uwagę, czy z układu wydechowego nie wydobywa się biały dym, gdyż może to sugerować uszkodzoną uszczelkę pod głowicą, może być to również pęknięta chłodnica spalin, co wiąże się z ubytkiem płynu chłodzącego z układu.

Dość częstą usterką jest pęknięta uszczelka pod głowicą. Taka naprawa z częściami i robocizną jest szacowana na ok. 5-6 tys. zł. Kiedy trzeba będzie wymienić wtryskiwacz to koszt za 1 szt. jest szacowany na ok. 3 tys. zł. Regeneracja wtryskiwaczy, szyny zasilającej, pompy wysokiego ciśnienia może się zamknąć kwotą ok. 7 tys. zł bez robocizny, a roboczogodzina jest wyceniana na ok. 250-280 zł.

Przed zakupem upatrzonego egzemplarza warto dobrze sprawdzić działanie wszystkich kluczowych podzespołów. Fot. firmowe

Oferta rynkowa

Na rynku wtórnym jest sporo modeli John Deere 7530 Premium. Za ciągnik z 2009 roku, który jest wyposażony w układ pneumatyczny, TLS i amortyzowaną kabinę trzeba zapłacić 169 tys. zł netto. Inny model z roku 2007 jest wyceniony na 179900 zł netto. Na jego wyposażeniu jest przedni TUZ i WOM. Z kolei za model z 2009 roku, który jest wyposażony w bezstopniową przekładnię AutoPowr trzeba zapłacić 159 tys. zł netto.

spot_img
Krzysztof Grzeszczyk
Krzysztof Grzeszczyk
Redaktor Naczelny, technika. Posiadam własne gospodarstwo rolne o profilu roślinnym i zwierzęcym, pochodzę z rodziny rolniczej i całe życie związany jestem z rolnictwem.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x