Problem z dostępnością i cenami paliwa dla rolników spędza sen z powiek od połowy sierpnia. Obecnie mamy intensywny okres prac polowych, a problem wcale nie zniknął. W odpowiedzi na wniosek KRIR, Ministerstwo Klimatu i Środowiska postanowiło wyjaśnić kwestię kształtowania cen paliw oraz podzielić się informacjami dotyczącymi działań podejmowanych w tej sprawie.
Dlaczego nie ma paliwa i skąd te ceny?
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśniło, że ceny paliw w Polsce nie są arbitralnie ustalane przez administrację publiczną. Są one rezultatem wielu czynników, w tym uwarunkowań rynkowych, sytuacji na światowych rynkach produktów naftowych, stanu gospodarki polskiej i polityki fiskalnej państwa. W ramach funkcjonowania wolnego rynku paliwowego, administracja publiczna ma ograniczony wpływ na kształtowanie cen paliw, a głównym narzędziem są ustalone stawki podatków i opłat.
Dalej możemy przeczytać, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska śledzi na bieżąco sytuację na rynku paliw, w szczególności monitorując podaż oleju napędowego. Z informacji i analiz wynika, że ceny hurtowe oleju napędowego w Polsce są obecnie niższe niż na międzynarodowych rynkach o około 35-40 gr/litr. To spowodowało, że przedsiębiorstwa działające na polskim rynku zaczęły zamawiać paliwo z rodzimych rafinerii, co z kolei przyczyniło się do problemów z dostępnością paliw, szczególnie w segmencie hurtowym.
MKiŚ wskazuje źródło obecnej sytuacji większy popyt. Jak przytacza, dane statystyczne dotyczące rynku paliw w Polsce wskazują na zwiększenie konsumpcji oleju napędowego w lipcu 2023 roku w porównaniu z poprzednimi okresami. To miało dodatkowo nasilić problemy na rynku, ponieważ zapotrzebowanie na paliwo wzrosło, a niektóre stacje paliw wprowadziły mechanizmy ograniczania sprzedaży.
MKiŚ: Sytuacja na rynku paliw uległa stabilizacji
MKiŚ problemuza bardzo nie dostrzega:
“Dzięki działaniom rynkowym, polegającym przede wszystkim na zwiększonym imporcie paliw, sytuacja na rynku paliw aktualnie uległa stabilizacji. Okresowe braki produktu w bazach wydawczych, m.in. w Emilianowie i Kawicach, oraz niski stan oleju napędowego w części baz paliw w I połowie września wynikały ponadto z problemów w logistyce kolejowej. Dzięki współpracy z Ministerstwem Infrastruktury dostawy paliw koleją przebiegają aktualnie bez zakłóceń, a wszelkie problemy w logistyce są na bieżąco eliminowane.” – czytamy.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w odpowiedzi na apel KRIR podkreśliło także gotowość do interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa. Działania te obejmują wykorzystanie zapasów interwencyjnych oraz stosowne środki interwencyjne w ramach właściwości resortu.
źródło: KRIR