wtorek, 10 grudnia, 2024

Jakie nastroje w branży maszyn i urządzeń rolniczych?

spot_img

Na przełomie września i października bieżącego roku Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych przeprowadziła badanie dotyczące obecnej i przewidywanej koniunktury w branży. Jest to cykliczne badanie powtarzane co pół roku i przeprowadzane od czerwca 2014 roku. Jej efektem jest wartość liczbowa – barometr, który obrazuje nastroje panujące w branży.

W poprzednim cyklu badania, które przeprowadzone było w kwietniu br. mieliśmy do czynienia z nietypową sytuacją, Był to początek pandemii koronawirusa, a zatem w branży panowały negatywne nastroje i wielkie obawy co do przyszłości. Obecnie nadal zmagamy się w pandemią, jesteśmy natomiast po sezonie. Minione lato łaskawe było dla rolników. Szczęśliwie nie mieliśmy do czynienia z kryzysami związanymi z siłami natury. Rolnicy nie musieli zmagać się z podtopieniami czy klęskami suszy jak rok wcześniej. Dobre plony przełożyły się zapewne na chęć rolników do inwestycji w gospodarstwa i to widać w wynikach badania.

Patrząc na ocenę minionego półrocza dla branży rolniczej, wyniki są bardzo podobne do tych jakie uzyskaliśmy w kwietniu. Tu jeszcze optymizmu nie widać. Można wręcz zaobserwować wzrost negatywnych odpowiedzi – wzrósł odsetek odpowiedzi, że minione półrocze było złe lub bardzo złe dla branży. Tak twierdzi odpowiednio 11,7% i 3,3% przedsiębiorców biorących udział w badaniu.

Zmniejszył się natomiast odsetek firm uważających, że minione półrocze było bardzo dobre lub dobre. Szczegółowe wyniki w zaprezentowane są na wykresie 1.

Inaczej wyglądają wyniki, gdy pytamy o przyszłość. Pół roku temu dominowały zdecydowanie negatywne odpowiedzi. Niecałe 8% badanych twierdziło, że koniunktura w branży się poprawi a ponad 76%, że się pogorszy lub zdecydowanie pogorszy. Obecnie oceny rozłożyły się niemal równomiernie. 31% badanych uważa, że koniunktura się poprawi, 35%, że nie ulegnie zmianie i nieco ponad 33%, że się pogorszy.  

Przedsiębiorcy z większym optymizmem patrzą na realizację sprzedaży we własnych firmach. Wykres 3 pokazuje dokładne wyniki jakie uzyskaliśmy na pytanie o przewidywania poziomu sprzedaży w bieżącym roku we własnych przedsiębiorstwach. W kwietniu br. tylko nieco ponad 10% badanych przewidywało lepszy wynik niż rok wcześniej. Obecnie lepszego wyniku spodziewa się ponad 33% przedsiębiorców. Jedna czwarta przewiduje gorszy wynik. To sporo, ale jeszcze pół roku wcześniej gorszego wyniku spodziewało się ponad 63% firm.

Mniejsze obawy co do przyszłości widać w planach inwestycyjnych. Zdecydowanie więcej firm niż pół roku wcześniej planuje inwestycje i znacznie mniej rezygnuje z wcześniej zaplanowanych inwestycji. Szczegółowy rozkład odpowiedzi prezentuje wykres 6 znajdujący się poniżej.  

Obawy branży w związku z epidemią COVID 19

Obecnie wciąż 55% przedsiębiorców twierdzi, że koronawirus będzie miał negatywny wpływ na rozwój branży. W kwietniu twierdziło tak ponad 79% badanych firm.  Nadal ponad 68% przedsiębiorców uważa, że koronawirus będzie miał negatywny wpływ na funkcjonowanie  firm, w których pracują.  To o 12% mniej niż w kwietniu br., wówczas 80,5% przedsiębiorców, biorących udział w badaniu, odpowiadało twierdząco na pytanie czy koronawirus będzie miał negatywny wpływ na funkcjonowanie ich przedsiębiorstw.

Baromert nastojów w branży

Wypadkową badania jest współczynnik obrazujący nastroje w branży. Wartość poniżej zera świadczy o przewadze nastrojów negatywnych i pesymistycznych. Taką sytuacje mamy już od kwietnia zeszłego roku, kiedy to indeks po okresie pozytywnych oczekiwań ponownie zanotował ujemne wartości. W ostatnim cyklu badania obserwujemy sporo więcej pozytywnych odpowiedzi niż pół roku wcześniej. Nadal jednak indeks jest poniżej zera co świadczy o przewadze pesymistycznych nastrojów.

Źródło: Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych

spot_imgspot_img
Agro Profil
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze. Agro Wydawnictwo powstało w styczniu 2016 roku i od tego czasu regularnie przekazuje polskim rolnikom wiedzę ułatwiającą prowadzenie nowoczesnego gospodarstwa. Każdego roku Magazyn Agro Profil uczestniczy w wielu wydarzeniach branżowych - między innymi Agro Show, Agro Tech Kielce, Polagra Premiery, Agro-Park, Targi Książki i wielu innych. Wydawnictwo współpracuje z wieloma pracownikami naukowymi takich placówek jak np. Instytut Ochrony Roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu czy też Politechniki Bydgoskiej.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x