Co znajdziesz w artykule?
Precyzyjne rolnictwo to dziś nie tylko trend, ale realna potrzeba wynikająca z rosnących kosztów paliwa, nawozów i czasu pracy. Nawigacja satelitarna i systemy autosterowania stały się jednym z najważniejszych elementów wyposażenia współczesnych gospodarstw. Pomagają unikać nakładek, ograniczają straty materiału i zapewniają dokładne pokrycie pola. Wiele informacji o wspomnianych systemach, zostało poruszonych na poprzednich stronach naszego wydania, natomiast teraz prezentujemy najnowsze rozwiązania na rynku – od prostych terminali GNSS po w pełni zautomatyzowane systemy RTK.

Trimble GFX – nawigacja nowej generacji
Marka Trimble Agriculture od lat pozostaje jednym z liderów rynku. Najnowsze terminale GFX-1060 i GFX-1260 działają na platformie Precision-IQ, która zapewnia szybkie działanie i intuicyjną obsługę. W połączeniu z odbiornikiem NAV-900, obsługującym wszystkie główne konstelacje GNSS, system osiąga centymetrową dokładność RTK. Rolnicy, którzy nie potrzebują pełnej korekcji RTK, mogą korzystać z usługi Trimble RTX (np. CenterPoint RTX) – pozwalającej uzyskać dokładność kilku centymetrów bez własnej stacji bazowej.
Nawigacja od firmy John Deere – G5 iStarFire 7000
Nowa generacja terminali G5 i G5 Plus to odpowiedź John Deere’a na rosnące oczekiwania rolników. Ekrany o wysokiej rozdzielczości działają szybciej, a wersja Plus ma w standardzie licencje AutoTrac i Section Control. Zestaw z anteną StarFire 7000 wykorzystuje sygnał SF-RTK, osiągając dokładność przejazd-do-przejazdu ok. 2,5 cm i powtarzalność do pięciu lat. System jest gotowy do pracy w krótkim czasie po uruchomieniu, a dane można automatycznie przesyłać do Operations Center przez JDLink.

Topcon Agriculture – XD/XD+, X-Series i AES-35
Topcon oferuje rozwiązania zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i producentów OEM. Linia konsol obejmuje XD i XD+ oraz popularne X25/X35, pracujące na systemie Horizon OS. W zależności od potrzeb możliwe są korekcje RTK, Atlas lub SBAS. System autosterowania AES-35 Electric Steering to kompaktowy napęd na kolumnie kierownicy, łatwy do przełożenia między ciągnikami. W ofercie są też hydrauliczne zestawy AutoSteer, a oprogramowanie wspiera ISOBUS, kontrolę sekcji i zmienne dawkowanie.

Raven – Viper 4+, CR7/CR12, RS1
Raven Industries, obecnie część koncernu CNH Industrial, ma w ofercie kompletny zestaw rozwiązań do prowadzenia i autosterowania. Centralnym punktem jest komputer polowy Viper 4+, który obsługuje prowadzenie, kontrolę sekcji i dokumentację. Mniejsze terminale CR7 i CR12 oferują funkcje nawigacji równoległej i mapowania oprysków. System RS1 to zintegrowane urządzenie łączące odbiornik GNSS, kontroler kierowania i moduł łączności – osiąga dokładność RTK do 2,5 cm.

Ag Leader – InCommand Go 16 i Go 10
Ag Leader wprowadził nową linię wyświetlaczy InCommand Go 16 i InCommand Go 10. Oba terminale umożliwiają prowadzenie po linii AB, kontrolę sekcji, mapowanie plonów oraz zmienne dawkowanie. W zakresie kierowania marka oferuje dwa główne systemy: SteerCommand Z2 – zintegrowany kontroler do układów hydraulicznych/CAN oraz SteadySteer – napęd elektryczny montowany na kolumnie kierownicy. Dokładność zapewnia odbiornik GPS 7500, współpracujący z korekcjami WAAS, TerraStar i pełnym RTK. System można rozszerzyć o funkcje automatycznych nawrotów TurnPath i pasywnego prowadzenia narzędzia RightPath.

FJDynamics – AT2 Auto Steer System i zestawy RTK
Marka FJDynamics zyskała w ostatnich latach ogromną popularność w Europie dzięki połączeniu solidności i atrakcyjnej ceny. Najbardziej znany system to FJD AT2 Auto Steer System – zestaw z kolorowym terminalem dotykowym, anteną GNSS/RTK i napędem elektrycznym kierownicy. Producent deklaruje dokładność RTK ±2,5 cm oraz szybki montaż typu plug-and-play.
Dzięki modularnej konstrukcji zestaw można łatwo przekładać między ciągnikami. FJDynamics oferuje również wersje hydraulicznego autosterowania, które zapewniają większą stabilność przy wyższych prędkościach roboczych. Systemy te współpracują z korekcjami sieciowymi RTK, a także z mobilnymi bazami producenta.
CHCNAV – NX510, NX610 i NX612 – precyzja RTK w praktyce
Chiński producent CHCNAV (Shanghai Huace Navigation Technology) od kilku lat rozwija segment Agriculture, skupiony na uniwersalnych systemach autosterowania retrofit. Najpopularniejszymi zestawami są NX510 SE i NX510 Pro, które zapewniają dokładność RTK do 2,5 cm i są kompatybilne z wieloma markami traktorów.
CHCNAV stawia na szybkość montażu i stabilność sygnału – zestawy te są popularne zwłaszcza wśród gospodarstw średnich, które szukają precyzji na poziomie systemów zachodnich, ale w bardziej przystępnej cenie.

Navpol – terminale RTK i ISOBUS gotowe na przyszłość
Polska firma Navpol specjalizuje się w rozwiązaniach GNSS RTK oraz systemach ISOBUS dla maszyn rolniczych. Flagowy model NF12 to 12,1-calowy terminal z Androidem i anteną RTK GNSS (dokładność 2,5 cm). Urządzenie umożliwia automatyczne prowadzenie, kontrolę sekcji i pełną obsługę maszyn w standardzie ISOBUS. Terminal współpracuje z korekcjami CGBAS, ASG-EUPOS, VRS oraz własną siecią NAV-POL RTK.
Mniejszy model eLite 10 (10,1″) to kompaktowy zestaw z anteną GNSS RTK, oferujący możliwość autosterowania i zdalnych aktualizacji LTE. To rozwiązanie dla gospodarstw, które chcą pracować z precyzją RTK, ale w prostszej i tańszej konfiguracji. Oba terminale charakteryzuje intuicyjna obsługa i gotowość do integracji z maszynami fabrycznie przygotowanymi pod ISOBUS.
Expert – trzy poziomy precyzji
Marka Expert oferuje szeroką gamę rozwiązań, od prostych zestawów do prowadzenia po linii, po w pełni profesjonalne autosterowanie RTK.
TractorNavigator 9″ to system z zewnętrzną magnetyczną anteną GNSS (GPS, Beidou, GLONASS, Galileo, QZSS) i dokładnością ±60 cm. To idealny wybór dla rolników szukających najtańszego rozwiązania do oprysków i nawożenia.
Średnia półka to Tractor Navigator 7″ Ultra + kamera, wykorzystujący dwupasmowy moduł GNSS z dokładnością ±20 cm, ekran IP66 i kamerę AHD 1080P do podglądu narzędzi.
Najwyższy poziom stanowi NST® N500™ RTK – oparty na technologii GNSS-RTK. Zapewnia centymetrową dokładność (±2,5 cm), eliminując błędy ludzkie o 95%. Automatyczne kierowanie, inteligentna optymalizacja ścieżek i funkcja U-TURN maksymalizują wydajność i oszczędności (do 30% paliwa). Zestaw zawiera kierownicę z silnikiem, tablet 10″ i kamerę AHD. Jest to inwestycja dla najbardziej wymagających prac precyzyjnych (np. siew warzyw) i profesjonalnej cyfryzacji.

agroOSA – nowoczesne polskie rozwiązanie
Również polskim rozwiązaniem na rynku jest agroOSA, system nawigacji z własnym oprogramowaniem oferujący unikatowe rozwiązania: prędkość prowadzenia od 25 m/h, pobieranie działek z GUGiK, odczyt danych CAN (m.in. podnośnik), sterowanie SC i VRA również dla starszych sterowników maszyn. agroOSA nawiguje za pomocą dokładanego bloku hydrauliki, a dla ciągników fabrycznie gotowych do autokierowania w oparciu o własne sterowniki CAN. W 2026 roku debiutuje ich certyfikowany terminal do obsługi ISOBUS.

Agripilot – od 710S do 1110S RTK
Agripilot to polski producent uniwersalnych systemów prowadzenia i autosterowania. Podstawowy zestaw 710S + antena Skyview 2500 oferuje dokładność 10–25 cm, co w zupełności wystarcza przy opryskach, nawożeniu czy uprawie. Kompaktowy ekran 7″ i proste menu sprawiają, że to idealne rozwiązanie na start w rolnictwie precyzyjnym.
Model 1110S RTK + Skyview 2500 to już system o dokładności 2,5 cm, wykorzystujący korekcję RTK i pełną obsługę GNSS (GPS, GLONASS, Galileo, Beidou). Terminal 10,1″ można rozbudować o autosterowanie elektryczne lub hydrauliczne, co pozwala osiągnąć precyzję klasy „hands-free”. Agripilot wyróżnia się stabilnym sygnałem, polskim wsparciem technicznym i przystępną ceną, dzięki czemu jego zestawy trafiają dziś do coraz większej liczby gospodarstw.
Navi-polska.pl – wdrożenia CHCNAV z RTK i serwisem w kraju
Navi-polska.pl specjalizuje się w systemach CHCNAV z pełnym wdrożeniem RTK i serwisem w kraju. W ofercie znajdują się m.in. NX510 SE – popularny zestaw do automatycznego prowadzenia z elektrycznym napędem kierownicy, ceniony za szybki montaż, stabilne utrzymanie linii i bardzo dobrą współpracę zarówno z sygnałem RTK, jak i korekcjami sieciowymi. To rozwiązanie często wybierane jako pierwszy krok z guidance na autosterowanie, szczególnie w ciągnikach bez przygotowania fabrycznego.

Najnowszymi systemami są NX610 i NX612 – systemy autosterowania o klasie odporności IP67, idealne do pracy w silnym pyle i wilgoci. NX610, NX612 obsługuje ISOBUS UT, AUX-N, TC-BAS, TC-SC i TC-GEO, a wbudowany żyroskop wraz z korekcją pochylenia automatycznie kompensuje skłony. System posiada także możliwość przełączenia na opcję „skłon”, dostosowując algorytmy do terenu. W standardzie znajduje się chmura Farm Master, czyli dwukierunkowa wymiana danych, telemetria i narzędzia zarządzania gospodarstwem. NX610 i NX612 można rozbudować o czujnik rzędu, dodatkową antenę na maszynę, kamery 360° oraz kamerę AI do prowadzenia w rzędach i z pielnikami.

Intuicyjne oprogramowanie Agnav5 pozwala na skorzystanie z wielu przydatnych opcji np: ścieżki technologiczne autozawracanie, oznaczanie punktów niebezpiecznych i inne. Navi-polska zapewnia dobór konfiguracji, montaż, kalibrację oraz wsparcie posprzedażowe, co ułatwia przejście od guidance do pełnego prowadzenia „hands-free”. Dla wielu gospodarstw przewagą Navi-polska jest natychmiastowy serwis zdalny w języku polskim i szybka dostępność
Navi-sklep.pl – najtańsze RTK: hydraulika, „elektryk” i DIY
Oferta Navi-sklep.pl celuje w możliwie najtańsze wejście w autosterowanie RTK:
– Hydrauliczne autosterowanie do starszych ciągników – wpięcie przez polski blok zaworowy, płynność i komfort pracy porównywalne z systemami fabrycznymi. Kompletny zestaw z montażem od ok. 25 tys. zł netto.
– Prowadzenie elektryczne – silnik w miejscu koła kierownicy, szybki montaż i łatwe przekładanie między maszynami (dobry wybór przy kilku traktorach).
– DIY AgOpenGPS – kompletne pakiety i części do samodzielnej budowy autoprowadzenia: anteny RTK, sterowniki, wiązki, uchwyty oraz dokumentacja. Najniższy koszt osiągnięcia centymetrowej precyzji w oparciu o otwarte rozwiązania.

FieldBee – ekonomiczne RTK i autosterowanie PowerSteer
FieldBee oferuje przystępne cenowo rozwiązania GPS-RTK dla małych i średnich gospodarstw. Pakiet PowerGuide zapewnia prowadzenie ręczne po linii AB (z możliwością aktualizacji do RTK), a PowerSteer wprowadza autosterowanie „hands-free” z dokładnością RTK ok. 2,5 cm. Zestawy bazują na aplikacji Android (terminal mobilny), obsługują U-Turn i mogą korzystać z bazy FieldBee lub korekcji NTRIP. Atutem tej nawigacji, jest prosty montaż i mała liczba komponentów – rozwiązanie nastawione na szybkie uruchomienie i niski koszt wejścia.

Jasny kierunek rozwoju rolnictwa
Precyzyjne prowadzenie maszyn staje się dziś jednym z filarów nowoczesnego rolnictwa. Niezależnie od wielkości gospodarstwa, nawigacja, technologia GPS i RTK pozwala realnie obniżyć koszty paliwa, nawozów oraz środków ochrony, a jednocześnie zwiększyć wydajność i powtarzalność pracy. Jeszcze niedawno systemy autosterowania były dostępne jedynie dla największych gospodarstw a dziś ich montaż możliwy jest niemal w każdym ciągniku, niezależnie od wieku i marki.
Rynek systemów nawigacyjnych rozwija się w kierunku większej dostępności i modularności. Rolnik może zacząć od prostego prowadzenia równoległego, a następnie rozbudować zestaw o antenę RTK czy autosterowanie elektryczne lub hydrauliczne. Coraz ważniejsze stają się także rozwiązania chmurowe, łączność zdalna i możliwość przesyłania danych między maszynami, co pozwala precyzyjniej planować zabiegi i analizować ich efekty.







