Co znajdziesz w artykule?
Kompaktowe ciągniki są potrzebne w wielu gospodarstwach. Są niezastąpione przy wykonywaniu szeregu zadań w obrębie gospodarstwa, na drodze i w polu. Mieliśmy okazję sprawdzić, jak spisuje się nowa seria ciągników John Deere 5M!
30 kwietnia w Kamieniu Śląskim odbyła się okazja poznać bliżej nową serię ciągników John Deere 5M, która obejmuje modele o mocy od 75 do 135 KM. Wcześniej seria ta kończyła się na modelu 5115M. Warto dodać, że model 5075M zmienił się najmniej.
Przekładnie do wyboru
Pod oznaczeniem PR kryje się prosta mechaniczna przekładnia PowrReverser z jednym półbiegiem zmienianym pod obciążeniem. Oprócz tego model 5075M nie jest dostępny jako wersja bez kabiny, ale istnieje opcja jako wersja tzw. otwarta. Do gamy ciągników serii 5M dołączył model 5130M o mocy maksymalnej 135 KM. Jest to model, który nie może być wyposażony w przekładnię PR.
Do wyboru jest przekładnia PowrQuad i Powr8. Przekładnia PowrQuad oferuje 4 biegi zmieniane pod obciążeniem, a dla ułatwienia zmiany biegu w dźwigni znajduje się przycisk sterujący sprzęgłem. Zatem operator nie musi korzystać z pedału sprzęgła. Z kolei przekładnia Powr8 dysponuje 8 biegami zmienianymi pod obciążeniem na jednym zakresie. Przekładnia Powr8 umożliwia osiąganie maksymalnej prędkości przy zmniejszonych obrotach wału korbowego silnika.
Większy komfort pracy
Dla większego komfortu pracy przy zmianie zakresu na wyższy lub niższy przekładnie PowrQuad i Powr8 są wyposażone w funkcję tzw. SpeedMatching, która automatycznie dopasuje bieg tak, żeby ta zmiana zakresu była możliwa i jak najbardziej płynna do załączenia.
Przekładnia Powr8 oferuje nieprzerwany uciąg w zakresie od 5 do 11 km/h. Są to przełożenia od B1 do B8; jest to bardzo przydatne przy pracach z WOM. Tam, gdzie są potrzebne stałe obroty WOM, operator jest w stanie pracować na jednym zakresie w szerokim zakresie prędkości, np. z prasą zwijającą lub zestawem kosiarek.
Ciągniki serii 5M zaprojektowano i zbudowano z myślą o parach mieszanych, transportowych oraz polowych. Idealny ciągnik do gospodarstwa musi być bardzo zwrotny, a nowa seria 5M do takich należy. Nie bez znaczenia są również widoczność i gabaryty. Na drodze liczy się komfort i wysoki uciąg. Z tym wiąże się nowa oferta przekładni
Wizualne zmiany
Kolejne ważne zmiany w linii modelowej na 2024 rok to m.in. rzucający się w oczy przeprojektowany dach. Do wyboru jest także dach panoramiczny do pracy z ładowaczem czołowym. Istnieje możliwość zamontowania pakietów oświetlenia LED oraz światła ostrzegawczego w wersji LED. Kolejną istotną zmianą jest możliwość wyposażenia w zintegrowany system AutoTrac. Na dachu po prawej stronie widoczny jest wtedy odbiornik. Takie umiejscowienie nie przeszkadza przy pracy z ładowaczem czołowym
Prowadzenie automatyczne
Zintegrowany system AutoTrac działa na dwa sposoby: albo klasycznie z wyświetlaczem, który jest w ciągniku, albo tzw. prosty AutoTrac. W tym przypadku klient będzie potrzebował tylko przygotowania pod prowadzenie automatyczne i odbiornika na dachu. Nie potrzeba dodatkowego wyświetlacza ani żadnej stałej licencji do wyświetlacza, żeby móc jeździć po prostej. W serii 5M za kierownicą pojawił się nowy wyświetlacz. Dla wersji przekładni PowrQuad i Powr8 ten wyświetlacz będzie wyposażeniem standardowym.
Warto zaznaczyć, że w standardzie jest oferowany system JDLink. Od modelu 5075M, poprzez ciągniki sadownicze 5G, po całą serię 6M, 6R, 7R do 8R i 9R mają w standardzie system JDLink do telematyki. Dzięki niemu użytkownik otrzymuje komunikaty z systemu Expert Alerts, który przewiduje usterki. W pracach, w których ciągnik jest ciągle użytkowany, nie można sobie pozwolić na przestoje trwające czasem kilka dni
Różnice pomiędzy seriami
Seria 6M na najmniejszej ramie to ciągniki o mocy od 90 do 120 KM, natomiast seria 5M to ciągniki o mocy od 75 do 135 KM. Widać, że bardzo mocno się one zazębiają pod kątem mocy. Rozstaw osi w serii 5M wynosi 2350 mm, zaś w 6M to 2400 mm – różnica to zaledwie 50 mm. Duże różnice występują w parametrze minimalnej wysokości. W serii 5M mamy niecałe 2590 mm wobec 2763 mm w serii 6M. Różnica jest dość znaczna i ma ona ogromne znaczenie, gdy chce się wykorzystać ciągnik w starszej konstrukcji obiektów inwentarskich.
Udźwig podnośnika w serii 5M został zwiększony. Maksymalny udźwig podnośnika dla wersji z przekładnią PowrQuad to 5677 kg. Jest to prawie tyle samo, ile oferuje seria 6M. Warto zaznaczyć, że jest to imponujący parametr przy ciągniku ważącym 4,4 tony. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) na poziomie 8,2 tony daje ładowność do 3,8 tony. Z kolei przedni TUZ w serii 5M ma udźwig 3010 kg, a w serii 6M – 4000 kg