Grupa Azoty dalej na minusie. Spółkę ratuje segment Agro

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Grupa Azoty, jeden z największych producentów nawozów w Polsce – podała, że w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku miała dużą stratę: straciła prawie 290 milionów złotych. To nadal dużo, ale trochę mniej niż rok temu. Spółka jednak podkreśla, że w dziale nawozów sytuacja zaczyna się poprawiać.

Co się dzieje w Azotach?

Najlepiej wypadł Segment Agro, który jako jedyny wypracował dodatnią marżę EBITDA. Z opublikowanego raportu wynika, że:

  • Firma sprzedała więcej nawozów – aż o 200 tysięcy ton więcej niż rok wcześniej.
  • Zarabia już trochę na nawozach – w tym dziale miała zysk na poziomie 3,6%, co jest dużo lepsze niż rok temu.
  • Ceny nawozów prawie się nie zmieniły – podrożały nawozy azotowe, a ceny nawozów wieloskładnikowych spadły.

Prezes Andrzej Skolmowski zwrócił uwagę, że choć warunki rynkowe są nadal niesprzyjające, widać pierwsze efekty działań naprawczych. Wskazał także, że Parlament Europejski przyjął propozycję wprowadzenia ceł na nawozy z Rosji i Białorusi, co może poprawić rentowność krajowego rynku nawozowego i ograniczyć napływ tanich produktów spoza Unii Europejskiej.

VI Krajowe Dni Pola w Bratoszewicach już w ten weekend! [SPRAWDŹ PROGRAM]

Inaczej wygląda sytuacja w Segmencie Chemia, gdzie marża EBITDA wyniosła -10,2 proc., mimo że był to wynik o 4,7 punktu procentowego lepszy niż przed rokiem. Firma wskazuje na spadek sprzedaży i niski globalny popyt, szczególnie na alkohole OXO i plastyfikatory. Wysokie ceny gazu wciąż negatywnie wpływają na opłacalność produkcji chemicznej. Grupa Azoty Puławy zdecydowała się m.in. na czasowe wstrzymanie produkcji melaminy.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w Segmencie Tworzywa, gdzie marża EBITDA sięgnęła aż -23,4 proc. Spółka nie wznowiła produkcji kaprolaktamu, a nowe instalacje – jak w przypadku Grupy Azoty Polyolefins – nie osiągnęły jeszcze pełnej wydajności. Sektor motoryzacyjny, który jest głównym odbiorcą poliamidu, wciąż zmaga się z niepewnością na tle globalnych napięć handlowych.

Zarząd Grupy Azoty zapowiada, że firma kończy prace nad nową strategią, w której przedstawi kierunki dalszego rozwoju.

źródło: Grupa Azoty

spot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x