sobota, 9 listopada, 2024
spot_img

Fundusz MŚP: Wsparcie w czasie niepewności dla małych i średnich przedsiębiorstw

spot_img

Ostatnie lata to ogromne wyzwanie dla naszych gospodarstw. W czasie zawirowań gospodarczych wywołanych pandemią COVID-19, Fundusz MŚP jest niezwykłą szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w całej Unii Europejskiej. Czym dokładnie jest to narzędzie i jakie korzyści za sobą niesie?

Co to jest Fundusz MŚP?

Fundusz MŚP to inicjatywa Komisji Europejskiej, zarządzana przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), której celem jest zwiększenie odporności małych i średnich przedsiębiorstw i pomoc w przejściu na technologie bardziej ekologiczne i cyfrowe, co ma kluczowe znaczenie w szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym. MŚP mogą zostać wyposażone w narzędzia, których potrzebują, aby funkcjonować w nowej rzeczywistości. Jak zatem działa Fundusz MŚP? 

Jakie wsparcie oferuje Fundusz MŚP?

Od 23 stycznia 2023 r. do 8 grudnia 2023 r. fundusz oferuje wsparcie finansowe dla MŚP z krajów UE w postaci bonów (voucherów) na działania związane z ochroną własności intelektualnej. Celem funduszu jest wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w efektywniejszym zarządzaniu swoimi wartościami intelektualnymi (IP) poprzez zapewnienie wsparcia i lepszego dostępu do finansowania tych zadań. A jakie korzyści mogą przynieść wspomniane bony dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)?

Korzyści Funduszu MŚP

Korzyści są niezwykle znaczące. Po pierwsze możliwy jest wniosek o tzw. „IP Scan” czyli wsparcie w wysokości do 1350 EUR na porady ekspertów dotyczące strategii własności intelektualnej. Usługa ta ma na celu kompleksową ocenę potrzeb w zakresie własności intelektualnej wnioskującego MŚP, z uwzględnieniem potencjału innowacyjnego jego aktywów niematerialnych i prawnych.

Po drugie, jest to pierwsza taka inicjatywa, właściciele odmian roślin uprawnych), mogą wnioskować o bon związany ze Wspólnotową Ochroną Prawną Odmian Roślin w wysokości 225 EUR na opłatę za wniosek zgłoszony w trybie online dotyczący przyznania wspólnotowego wyłącznego prawa do odmiany roślin uprawnych. Analiza przeprowadzona przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) oraz Wspólnotowy Urząd Odmian Roślin (CPVO) wykazała znaczący wpływ wspólnotowego systemu ochrony prawnej odmian roślin (CPVR) na gospodarkę UE i środowisko. Wspólne wysiłki EUIPO i CPVO mogą przyczynić się do wzrostu i sukcesu MŚP w dziedzinie ochrony prawnej odmian roślin.

Kto pierwszy, ten lepszy

Aby zapewnić, że korzyści płynące z Funduszu MŚP dotrą do jak największej liczby uprawnionych jednostek i firm, Fundusz działa na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Małe i średnie przedsiębiorstwa bez doświadczenia w dziedzinie ochrony własności intelektualnej (IP) powinny ubiegać się najpierw o „voucher IP Scan”, a dopiero potem o kolejne.

Skuteczność tej inicjatywy jest już widoczna. W 2021 blisko 12 989 MŚP ze wszystkich 27 państw członkowskich wykorzystało łącznie 6,8 mln euro z przewidzianego budżetu. Fundusze te zaowocowały świadczeniem 28 065 usług w pierwszym roku Funduszu MŚP, co świadczy o kluczowej roli we wspieraniu MŚP w tych trudnych czasach.

Kluczowe wsparcie dla rozwoju i przetrwania małych i średnich przedsiębiorstw

Fundusz MŚP jest doskonałym przykładem tego, jak ukierunkowane wsparcie może pomóc przedsiębiorstwom i ich pracownikom. W miarę jak będziemy nadal poruszać się po złożoności naszego świata po pandemii, takie inicjatywy będą miały kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że MŚP – siła napędowa naszych gospodarek – nie tylko przetrwają, ale będą się rozwijać.

Od czasu uruchomienia inicjatywy w 2021 r. otrzymano wnioski od ponad 35 000 MŚP, a wskaźnik zadowolenia użytkowników wyniósł 94%. W 2022 r. pozytywny wpływ inicjatywy odnotowało 93 % MŚP z zarejestrowanymi prawami własności intelektualnej (IP). W 2023 roku Fundusz przeznaczy na dotacje łącznie 27,1 mln euro.

źródło: Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych (COBORU)

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x