środa, 17 kwietnia, 2024
spot_imgspot_img

Dzięki dużym przecenom, krajowe ceny diesla zbliżają się do cen benzyny 95-oktanów

spot_img

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 22-go marca 2023, cena netto benzyny 95-oktanów spadła o 12 groszy za litr (-5 groszy tydzień wcześniej), a diesla o 13 groszy na litrze (-20 groszy tydzień wcześniej).

Od początku 2023 benzyna w hurcie tanieje tylko o 6 gr/l (Pb95), ale diesel potaniał w tym czasie o 65 groszy (bez VAT). Wraz z wiosną maleje zużycie oleju opałowego do celów grzewczych, który jest bliźniaczym paliwem do ON. W międzyczasie mocno potaniała ropa i wszystkie pozostałe surowce energetyczne (gaz ziemny i węgiel).

Notowania giełdowe ropy Brent zaliczyły 20-go lutego 15-miesięczne minima – nieco powyżej 70 usd/b. W środę ropa ta notowana jest jednak o 6 usd/b wyżej.

Tym razem spadek cen paliw w hurcie wynika z gwałtownego umocnienia złotego do dolara. W środę (22.03.2023) kurs usd/pln spadł poniżej 4,33 zł za dolara, podczas gdy tydzień wcześniej dolar kosztował 12 groszy więcej.

Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.

Ceny na stacjach paliw:

Według e-Petrol w połowie 12-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,68 zł/l i 6,89 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 3 grosze, a ON potaniał aż o 18 groszy za litr. W Polsce cena diesla dopiero zbliża się do ceny benzyny, podczas gdy w skali całej UE średnia cena oleju napędowego jest już niższa od ceny średniej Pb-95.

Ceny średnie paliw w detalu: 22-03-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,35 zł/l ( -4 gr/l);
• Pb95: 6,68 zł/l ( -3 gr/l);

• ON: 6,89 zł/l ( -18 gr/l);
• LPG: 3,15 zł/l ( -4 gr/l).

Ceny paliw mocno spadły od swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca) i są najczęściej poniżej tych sprzed roku. Jednak porównywanie cen w skali roku ma teraz niewielki sens, ponieważ rok temu byliśmy na początku wojny na Ukrainie. Lepszym porównaniem jest pokazanie zmiany w stosunku do okresu sprzed wybuchu konfliktu. Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy za dwa główne paliwa o 1,4-1,5 zł/l więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Częściowo winny temu jest wysoki kurs USD/PLN, który tuż przed wybuchem wojny utrzymywał się poniżej 4,0 zł, czyli ponad 30 groszy niżej niż teraz. Jednak prawie 20% spadek cen ropy w tym czasie powinien obniżyć ceny poniżej tych sprzed wybuchu wojny.

Zmiana (%) notowań ropy Brent i kursu USD/PLN w stosunku do 20.02.2022 (przed wybuchem wojny na Ukrainie:

Marże stacji paliw:

W połowie 12-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 24 gr/l (35 gr/l – tydzień wcześniej) i 30 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 23 gr/l). 

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.

Ceny paliw w kraju:

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

W ostatnim tygodniu różnica w cenie hurtowej diesla do benzyny spadła do ok. 30 groszy:

Zmiany cen paliw w skali roku:

Ceny paliw w Unii Europejskiej:

Trzeba uczciwie stwierdzić, że dane KE pokazują w Polsce jedne z najniższych cen paliw w całej Unii Europejskiej. Dane są wyrażone w euro, dotyczą cen płaconych przez konsumentów i zawierają obciążenia podatkowe.

Ceny średnie Pb95 na mapie UE (na 13.03.2023):

Ceny średnie diesla na mapie UE (na 13.03.2023):

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x