czwartek, 5 grudnia, 2024
spot_img

Dramat hodowców trzody chlewnej. Branża apeluje o wznowienie programu „Locha Plus”

spot_img

Sytuacja hodowców trzody chlewnej staje się bardzo trudna. Srastyczny spadek liczby gospodarstw hodujących trzodę chlewną budzi wielki niepokój, wśród Izb Rolniczych, Związków Zawodowych, ale przede wszystkim samych hodowców. O ponowne uruchomienie i kontynuację programu pomocy dla hodowców trzody chlewnej tzw. Locha Plus, zaapelowali 4/10/2022 do premiera Mateusza Morawieckiego, przewodnicząca Związku Zawodowego Rolnictwa „Korona” – Alina Ojdana oraz Daniel Alain Korona – były prezes Elewarru. Co możemy przeczytać w piśmie skierowanym do premiera?

Kryzys na rynku trzody chlewnej w liczbach

Nic tak nie rzuca światła na sprawę jak statystyka, a ta w przypadku sektora wieprzowiny jest zatrważająca. 

  • Od początku 2021 r. ubyło blisko 42 tysiące gospodarstw produkujących trzodę chlewną. 
  • W lipcu br. liczba zarejestrowanych stad trzody chlewnej wynosiła 61,5 tys. tj. o 4,7 tys. mniej polskich stad niż pod koniec marca i 10,7 tys. mniej niż w listopadzie br. 
  • Dla przypomnienia w 2015 roku było 244,8 tys.

Te dane pokazują, że w ciągu 7 lat ubyło aż 75% zarejestrowanych stad trzody chlewnej! Nie dziwne więc, że tak drastyczny spadek liczby gospodarstw hodujących trzodę chlewną budzi wielki niepokój.  Równie dramatycznie przedstawia się sytuacja pogłowia. Na początku lipca br. wynosiło ono 9,72 mln sztuk, a dla porównania na początku roku było 10,14 mln sztuk. Do takiej sytuacji przyczyniły się m.in. wzrastające koszty produkcji (nawozy, pasze, energia) i choroba ASF.

Spadek pogłowia trzody chlewnej wyhamował program Locha Plus

W II kwartale wskaźnik spadku pogłowia wynosił 0,6% (61271 świń) wobec 3,5% w pierwszym kwartale. Jak zauważa Związek Zawodowy Rolnictwa „KORONA”, na ten stan rzeczy miał wpływ programu pomocy dla hodowców trzody chlewnej, czyli tzw. Locha Plus. Polegała na przyznaniu pomocy 1000 zł do każdych urodzonych 10 prosiąt i była wypłacana wyłącznie do 5000 prosiąt (czyli dla 500 loch). Koszt programu szacowany był na 400 mln złotych. Program zakończył się w czerwcu br. i był bardzo dobrze oceniany jako program odbudowy pogłowia trzody chlewnej przez Izby Rolnicze, Związki Zawodowe, Organizacje Rolnicze i przez samych hodowców. Stąd też apel o kontynuację tego programu, celem powstrzymania upadku kolejnych gospodarstw rolnych oraz wsparcia odbudowy pogłowia trzody chlewnej.

Rolnicy z gospodarstwami ze stref ASF wpadli w spiralę długów

Związek w piśmie zwraca również uwagę na dramatyczną sytuację w jakiej znaleźli się hodowcy trzody chlewnej, utrzymujący trzodę chlewną w strefach z ograniczeniami w związku z ASF, którzy sprzedali trzodę chlewną w I kwartale 2022 roku. Według obietnic Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pana Henryka Kowalczyka, tak jak w 2021 roku, miał zostać uruchomiony program dotyczący wyrównania kwoty utraconego dochodu, ze sprzedaży świń za I kwartał 2022 roku. Na razie jednak to nie nastąpiło.

Warto przypomnieć, że rolnicy ze stref z ograniczeniami w związku z ASF w I kwartale 2022 roku, sprzedawali tuczniki poniżej kosztów produkcji w cenie 3,50 zł/kg żywca co doprowadziło ich w spiralę długów wobec firm paszowych i banków.

   “Wobec powyższego apelujemy o uruchomienie programu dla rolników, którzy prowadzą hodowlę trzody chlewnej w strefach z ograniczeniami w związku z ASF (wyrównania kwoty utraconego dochodu za I kwartał 2022 roku), którzy z przyczyn od nich niezależnych nie sprzedali świń w IV kwartale 2021 roku.” – czytamy w oficjalnym piśmie. 

A co, jeśli nie uda się wdrożyć programów pomocowych? Cóż, upadek hodowli trzody chlewnej będzie miał skutki także na inne branże, nie tylko mięsną, ale także zbożowa. W żywieniu świń stosuje się bowiem mieszanki paszowe, w którym głównym składnikiem jest zboże, ale wzbogaca się je śrutami poekstrakcyjnymi. Rolnictwo to system naczyń połączonych i nie można o tym zapominać.

źródło: Związek Zawodowy Rolnictwa „KORONA”

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x