Co znajdziesz w artykule?
Ruszyła modernizacja systemów naziemnego nadawania telewizji. Dla wielu rolników i mieszkańców obszarów wiejskich wiązać się to może z koniecznością zakupu dekodera lub wymiany telewizyjnego odbiornika na cyfrowy, działający w nowym systemie teleinformatycznym. Pocieszające jest jednak to, że można otrzymać dofinansowanie na realizację powyższego celu.
250 zł do zakupu telewizora
Dofinansowaniem objęty jest zakup dekodera w wysokości 100 zł lub telewizora w wysokości 250 zł, o parametrach zgodnych z przepisami rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla odbiorników cyfrowych. Trwający już nabór wniosków związany jest z planowaną zmianą standardu nadawania telewizji naziemnej na obszarze całej Polski. Rządowy program dofinansowania zakupu urządzeń ma na celu wsparcie gospodarstw domowych (w tym rolnych i wiejskich), w wymianie sprzętu umożliwiającego odbiór telewizji w lepszym standardzie (DVB-T2.HEVC). Tego typu konieczność wynika za faktu, że jedynie odbiorniki cyfrowe (telewizory i dekodery), zgodne z powyższym standardem będą funkcjonalnie zdolne do odbioru programów telewizji naziemnej.
Kto może wnioskować?
Dofinansowanie przysługuje gospodarstwu domowemu, które ze względu na swoją sytuację materialną nie może samodzielnie ponieść kosztów zakupu nowego sprzętu. Wniosek o przyznanie świadczenia może złożyć jedna osoba z gospodarstwa domowego. Składając tego rodzaju wniosek należy złożyć oświadczenie o tym, że bez dofinansowania nie ma możliwości dostosowania sprzętu odbiorczego do zmiany standardu nadawania sygnału telewizyjnego.
Dodajmy też, że zakup odbiornika cyfrowego za kwotę niższą niż wysokość dofinansowania nie będzie uprawniał do otrzymania zwrotu lub innego wykorzystania pozostałej kwoty dofinansowania. Natomiast w przypadku zakupu odbiornika cyfrowego na wyższą kwotę niż wysokość dofinansowania, obowiązek zapłaty pozostałej części ceny będzie trzeba uregulować we własnym zakresie.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Prawie 10 mln zł na dopłaty do kredytów rolniczych!
Kiedy i w których województwach?
W Polsce, zmiana nastąpi w 2022 roku i będzie przebiegać w czterech etapach, obejmując następujące województwa:
- od 28 marca – lubuskie, dolnośląskie;
- od 25 kwietnia – zachodnio-pomorskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie;
- od 23 maja – łódzkie, opolskie, śląskie świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie;
- od 27 czerwca – warmińsko-mazurskie, podlaskie, mazowieckie, lubelskie.
Wniosek i co dalej?
Wniosek o dofinansowanie złożyć można osobiście lub przez pełnomocnika za pośrednictwem: formularza online na platformie gov.pl/cyfrowaTV lub poczty w formie papierowej.
Po złożeniu wniosku osoba uprawniona otrzyma specjalny kod na podany w formularzu online adres e-mail lub w postaci wydruku przekazanego przez pracownika Poczty Polskiej, który będzie rejestrował wniosek w systemie. Otrzymany kod z przyznanym świadczeniem zrealizować można w sklepach internetowych i stacjonarnych, które przystąpiły do programu. Program dofinansowania potrwa do 31 grudnia 2022 roku. Dodatkowe informacje uzyskać można na stronie: gov.pl/cyfrowaTV, za pośrednictwem infolinii pod numerem: 42 253 54 30 lub e-mail: cyfrowaTV@coi.gov.pl. Natomiast dodatkowe informacje uzyskać można na stronie:gov.pl/cyfrowaTV, za pośrednictwem infolinii pod numerem: 42 253 54 30 lub e-maila: cyfrowaTV@coi.gov.pl.
Źródło: KOWR
Foto: Pixabay