Co znajdziesz w artykule?
Po otwarciu przez Komisję Europejską konsultacji społecznych w sprawie przeglądu polityki promocyjnej UE mnożyły się kontrowersje i skandaliczne wypowiedzi. Z uwagi na ten fakt eurodeputowana Elsi Katainen (Renew) 17 czerwca br. zorganizowała wydarzenie parlamentarnej intergrupy „Bioróżnorodność, zmiany klimatyczne, zrównoważony rozwój” na temat przyszłości unijnej polityki promocji, podczas której podkreślano, że wykluczenie sektora hodowlanego z polityki promocyjnej nie miałoby sensu zarówno z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, jak i konkurencyjności
Kwestia polityki promocji rolnictwa jest złożona i zasługuje na znacznie więcej
Producenci zwierząt gospodarskich w UE, którzy w ostatnich latach coraz bardziej inwestują w zrównoważony rozwój i dobrostan zwierząt, są głęboko zaniepokojeni możliwością zmniejszenia lub nawet wykluczenia ze wsparcia w ramach polityki. Polityka promocyjna UE jest podstawowym narzędziem do zapewnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju europejskiego sektora hodowlanego. Jest niezbędna ponieważ zwierzęta gospodarskie konkurują z tańszymi produktami z krajów trzecich, gdzie nie przykuwa się wagi do zmian klimatu, co w skali globalnej prowadzi do słabych wyników dla zrównoważonego rozwoju.
„. Zamiast wyłączać niektóre produkty z polityki promocyjnej, powinniśmy wykorzystać ją jako narzędzie do zwiększenia zrównoważonej produkcji od warzyw po zwierzęta gospodarskie. Kluczem do sukcesu jest uczynienie polityki promocji bardziej atrakcyjną i dostępną dla małych i średnich graczy, a impuls do tego jest teraz”. – stwierdziła podczas debaty organizatorka wydarzenia, eurodeputowana Elsi Katainen
Na konferencji zaprezentowano wiele przykładów udanych programów promocji zwierząt gospodarskich produkty wykazujące ich zdolność do przyczyniania się zarówno do zwiększania zrównoważenia, jak i konkurencyjność produktów rolnych UE
–Promocja jest niezwykle ważna abyśmy w zglobalizowanej gospodarce mogli konkurować z Brazylią, USA czy Kanadą czy innymi krajami trzecimi – powiedział Erik Kam z Duńskiej Rady ds. Rolnictwa.
– Promocja jest niezbędna, ponieważ unijne produkty konkurują z tańszymi produktami z krajów trzecich, które nie spełniają norm tak wysokich jak unijne. A tendencja ta nieuchronnie zostanie wzmocniona wdrożeniem Zielony Ład. – dodał Birthe Steenberg, sekretarz generalny AVEC reprezentująca unijny sektor drobiarski.
Rezygnacja z mięsa to ryzyko dla zdrowia
Podczas konferencji Alice Stanton, profesor farmakologii sercowo-naczyniowej w Royal College of Surgeons (IE), zwróciła uwagę, na ważną rolę mięsa w zbilansowanej diecie.
„Czerwone mięso i nabiał to żywność o dużej zawartości składników odżywczych. Jeśli zostaną znacznie zmniejszone lub rzeczywiście wyłączone z naszej diety, spowoduje to większe obciążenie chorobami zarówno w Europie, jak i na świecie. W szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze są niekorzystnie dotknięte z powodu zwiększonej niedokrwistości z niedoboru żelaza, upośledzonego wzrostu i funkcji poznawczych niemowląt, osteoporozy i sarkopenii.”
Nie warto zwlekać
Copa Cogeca zaznaczyła, że jesteśmy teraz w kluczowym momencie, w którym UE będzie musiała zdecydować, czy chce wspierać najbardziej zrównoważony system rolny na świecie i jego bogate dziedzictwo kulinarne, czy też woli poddać się bezpodstawnym przekonaniom ideologicznym i niższej jakości produktom z krajów trzecich. Konsultacje unijnej polityki promocyjnej trwają do 23 czerwca br. Więcej informacji na stronie internetowej Komisji Europejskiej:
Źródło:copacogeca.eu