wtorek, 16 grudnia, 2025

Czy to dobry czas dla producentów mleka?

Przetarg na platformie Global Dairy Trade (GDT), który odbył się 18 sierpnia br. zakończył się spadkiem indeksu GDT (obrazuje zmiany cen przetworów mlecznych) o 1,7 proc. Spadek cen dotknął masła-2,2%, bezwodnego tłuszczu mlecznego -2,9%, sera cheddar -3,6%, laktozy -3,3% i pełnego mleka w proszku -2,2%.  Wzrost odnotowany był jedynie w przypadku sztucznego mleka w proszku wyniósł +1,1%.

W skupie mleka w województwie lubelskim za litr mleka można było dostać od 1,26 do 1,34 zł/netto. W lubskim cena za litr kształtowała się na poziomie 1,32 zł/netto. Warmińsko-mazurskim litr mleka wyceniany był najkorzystniej bo na 1,39 zł/netto, a Wielkopolska oferowała  1,33 zł/netto.

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w okresie od stycznia do maja skupiono w Unii 62,1 mln t mleka, tj. o 2% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. W czerwcu średnia krajowa cena mleka surowego w skupie była niższa i wyniosła 130,61 zł/hl (-0,2% m/m), o 1,1%  mniej niż w czerwcu 2019 r. Eksport polskich produktów mleczarskich zmniejszył się o 1,4%, lecz saldo handlowe wzrosło o 3,3%.Ceny te nadal kształtują się na niskim poziomie, ale rynek mleka podczas obecnie panujących problemów poradził sobie nadzwyczaj dobrze. Różnica cen w skali roku to zaledwie 1,1%. Możliwe, że druga połowa roku okaże się znacznie lepsza niż przewidywania prognoz z kwietnia

ARiMR w związku z obecną sytuacją na rynku dnia  uruchomił  pomoc w postaci dopłat do oprocentowania kredytu na sfinansowanie spłaty zadłużenia powstałego w związku z prowadzeniem działalności rolniczej tzw. „kredyt restrukturyzacyjny”. Kredyt restrukturyzacyjny może zostać przeznaczony na sfinansowanie długów wymagalnych o charakterze pieniężnym obejmujących kapitał, odsetki i inne opłaty, powstałych w związku z prowadzeniem działalności rolniczej.

Maria Chmal
źródło:gov.pl/pfhb.pl

zdjęcie: pixabay

spot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie
Zobacz wszystkie komentarze

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Chętnie poznamy Twoją opinię, skomentuj!x