Co znajdziesz w artykule?
Do konsultacji społecznych organizowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi trafił projekt Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.
Kryzys i krzywda rolników
Projekt to odpowiedź na nasilające się i bardzo dla rolników szkodliwe, zjawisko wykorzystywania przez większe podmioty gospodarcze przeważającej pozycji i siły negocjacyjnej. Skutkiem jest narzucanie rolnikom jednostronnie niekorzystnych warunków współpracy. Tego rodzaju nieuczciwe praktyki uderzają w finanse i rynkową pozycję rolników oraz przetwórców. Niszczą też zdrową konkurencję na rynku, a tym samym hamują rozwój rolnictwa.
Unijny wymóg zwalczania
Powyższe nieuczciwe działania przeczą też polityce władz Unii Europejskiej, którym zależy na prawidłowym funkcjonowaniu łańcucha dostaw żywności. Szczególnie teraz, podczas kryzysu COVID-19. Projekt konsultowanej ustawy to to też nic innego jak wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych (Dz. Urz. UE L 111 z 25.04.2019, str. 59).
Walka ze złymi praktykami
Powyższą unijną dyrektywą wprowadzono wspólne na terenie UE minimalne ramy przy stosowaniu jednolitego podejścia w odniesieniu do nieuczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw żywności. Założenia unijnej dyrektywy mają być wprowadzone do prawodawstwa państw członkowskich UE do 1 maja 2021 r., a obowiązywać mają najpóźniej od 1 listopada 2021 r
Nazwać rzecz po imieniu
Projekt ustawy wprowadza zmiany polegające m.in. na:
– zdefiniowaniu 17 nieuczciwych praktyk: 11 praktyk, które są bezwzględnie zakazane oraz 6 praktyk, które są dozwolone pod warunkiem, że zostały wprost wymienione w umowie pomiędzy stronami (nabywcą i dostawcą produktów) i uznane przez obie strony za dozwolone;
– określeniu, czym jest znacząca dysproporcja w potencjale ekonomicznym, w przypadku praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową, stosowanych przez nabywcę względem dostawcy i odwrotnie;
– wprowadzeniu procedury dobrowolnego poddania się karze pieniężnej. A w przypadku wyrażenia zgody przez stronę do dobrowolnego poddana się karze, wysokość kary może być obniżona nie więcej niż o 50% w stosunku do kary, jaka zostałaby nałożona, gdyby strona nie poddała się dobrowolnie karze.
– rozszerzeniu definicji produktów rolnych i spożywczych tak by obejmowała ona: pasze, zwierzęta żywe, nasiona i owoce oleiste będące przedmiotem produkcji rolników.
– zmianie definicji nabywcy tak by do tej kategorii zaliczano przedsiębiorców i organa publiczne, które bezpośrednio lub pośrednio nabywają od dostawcy produkty rolne lub spożywcze.
Dalsze kroki prawne
Dodajmy, że obecnie państwa członkowskie Unii pracują nad wdrożeniem przepisów dyrektywy do własnych krajowych porządków prawnych. W Polsce projekt ustawy przekazano organizacjom i środowiskom rolniczo-producenckim. Konsultacje rozpoczęły się w 11 lutego br. i potrwają przez 21 dni. Następnie, po analizie uwag, rozpocznie się proces legislacyjny w Sejmie i Senacie RP. Więcej szczegółów na stronie MRiRW.
Źródło: MRiRW
Foto: Pixabay