środa, 4 grudnia, 2024
spot_img

Coraz większa luka na rynku jaj spożywczych

spot_img

W minionych tygodniach wyczuć było można narastające napięcie na rynku jaj spożywczych. Popyt na jaja spożywcze zaczyna przewyższać ich podaż czego efektem jest wzrost cen w transakcjach między producentami, a podmiotami pakującymi. Obawa o problemy z dostępnością jaj na rynku stają się coraz bardziej prawdopodobne. 

Ptasia grypa i koronawirus jako wybuchowa mieszanka

To co obecnie obserwujemy na rynku to skutki zeszłorocznego wybuchu pandemii i ptasiej grypy. Zmniejszenie potencjału produkcyjnego przełożyło się bezpośrednio na ceny jaj w skupach czego świadkami byliśmy podczas przełomu stycznia i lutego kiedy ceny skoczyły o około 18 – 20 procent. Zdaniem KIPDiP mamy obecnie do czynienia z konsolidacją, po której możliwy jest kolejny wzrost cen. Niestety ma to swoje drugie dno bowiem na rynku pojawiła się duża nerwowość związana z brakiem pewności dostaw. W skutek wybuchu ptasiej grypy w Polsce zlikwidowano ponad 2 miliony ptaków, za granicą skala wybić jest jeszcze większa. W Korei Południowej, na przykład, zlikwidowano już 26 milionów sztuk drobiu, w tym kur nieśnych. Dodatkowo podmioty skupujące jaja w obawie przed pogorszeniem sytuacji zawyżają ceny w punktach. Odnosząc się do stanu bazy produkcyjnej, która jest na wyjątkowo niskim poziomie w Polsce jak i Europie  można wysunąć wnioski, że to jeden z głównych czynników wywierających presję na ceny surowca.

Najbliższe perspektywy

Średnioterminowe prognozy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz wskazują, że zjawisko ograniczonej podaży i zwiększonego popytu utrzyma się w najbliższym czasie. Powodem tego są zbliżające się święta wielkanocne, które tradycyjnie skutkują większym zainteresowaniem konsumentów jajami. Istotnym elementem przyczyniającym się do presji wzrostu cen są także droższe pasze, które stanowią największą część drobiarskiego rachunku kosztów.

źródło:kipdip.org.pl

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x