sobota, 23 listopada, 2024
spot_img

Coraz mniej kur niosek w Europie. Czy zabraknie jaj na rynku?

spot_img

Sytuacja na rynku drobiu staje się coraz bardziej napięta. Ptasia grypa zbiera żniwo w Europie pustosząc stada drobiu w tym towarowych kur niosek. Czy czeka nas wariant koreański?

Straty liczone w milionach

Od początku pojawienia się HPAI w Polsce w zeszłym roku zlikwidowano miliony kur niosek. Nie inaczej ma się sytuacja za granicą.  W drugiej połowie stycznia grypa ptaków uderzyła w największego producenta jaj konsumpcyjnych w Szwecji. Zdecydowano się na podjęcie radykalnych kroków i zlikwidowanie ok. 1,3 miliona towarowych kur niosek, co daje około 15 proc. kur  utrzymywanych w całej Szwecji do produkcji jaj konsumpcyjnych. Dalsze dane szokują. Od listopada 2020 roku wykryto aż 314 ognisk u drobiu i 1168 przypadków u ptaków dzikich. Co gorsza eksperci nie przewidują, aby w krótkim terminie sytuacja miała ulec poprawi. Naukowcy z Państwowego Instytutu Weterynaryjnego – PIB w Puławach oceniają, że z uwagi na liczne przypadki wykrycia wirusa HPAI H5N8 w Polsce, ryzyko dalszego rozprzestrzenienia wirusa w krajowej populacji drobiu i ptaków dzikich należy uznać za bardzo wysokie.

Wariant koreański całkiem możliwy 

Obecnie nic nie świadczy o sygnałach złagodzenia wirusa. W Europie aż 19 krajów dotkniętych jest wirusem ptasiej grypy co wpływa na coraz mniejszą podaż jaj na rynkach. Jak wiadomo producenci kurczaków i jaj na azjatyckich rynkach, od Japonii po Indie, zmagają się z najgorszą od lat falą zakażeń wirusem grypy ptaków u drobiu. Sytuacja jest na tyle poważna, że w Korei Południowej na rynku brakuje jaj, a rząd zniósł cła aby importować jaja i produkty jajeczne z innych krajów. Jeśli tempo stwierdzonych ognisk nie zmaleje możliwe, że w sklepach zaczyna brakować jajek. Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz uważa, że zakaźny wirus będzie  jednym z dwóch głównych,  obok pandemii COVID 19, czynników kształtujących rynek drobiu i jaj w 2021 roku. 

źródło:KIPDIP.org.pl

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x