Czy wiedzieliście, że w Niemczech od 42 roku wprowadzono dyrektywę, która nakazywała wszystkim producentom montować w ciągnikach instalacje na holzgas, gdyż olej napędowy miał być przekazywany na potrzeby wojska? Jak jest zbudowana taka instalacja i jak działa? Sprawdźcie!
Zastosowanie nie tylko przy ciągnikach
Instalację na holzgas charakteryzuje prosta konstrukcja, dzięki czemu można ją zamontować praktycznie do każdego silnika benzynowego z zapłonem iskrowym. W wypadku ciągników typu Lanz buldog, czyli maszyn z silnikiem 2-suwowym średnioprężnym, rolę iskry spełniała niewielka dawka oleju napędowego, która zapalając się od nagrzanej gruszy, zapalała znajdujący się w cylindrze holzgas. Można to porównać do działania instalacji CNG w autach ciężarowych. Są trzy rodzaje instalacji, gdzie każda bazuje na specjalnym kotle oraz chłodnicy.
Budowa i działanie
Kocioł zbudowany jest z podwójnej ściany. W środku kotła znajduje się palenisko, do którego wrzuca się drewno, a następnie podpala przez specjalny kanał. Drewno bez dostępu do tlenu, nie pali się płomieniem, tylko zamienia się w węgiel drzewny.
W żeliwnym palenisku w temperaturze ok. 1100 – 1200 stopni powstały węgiel drzewny zamienia się w gaz, dokładniej rzecz biorąc, mieszaninę gazów składającą się z przede wszystkim z wodoru (około 20% objętości), tlenku węgla (około 20%) i niewielkich ilości metanu oraz niepalnego azotu (około 50-60%) a także dwutlenku węgla i pary wodnej. Trzeba jednak zaznaczyć, że taki ciągnik był dużo słabszy niż w przypadku zasilania wyłącznie olejem napędowym.
Zobacz pełną relację wideo!
Podoba Ci się nasze zaangażowanie w ważne sprawy dla rolnictwa? Cenisz jakość naszych treści? Chcesz być aktywną częścią naszej społeczności? Teraz możesz nas wesprzeć! Postaw nam wirtualną kawę! Dzięki Tobie zwiększymy wpływ na kształtowanie przyszłości rolnictwa i świadomość społeczną.