Według piątkowego raportu GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 16,1% (przy wzroście cen towarów – o 17,1% i usług – o 13,3%). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,1% (w tym towarów – o 1,2% i usług – o 0,8%). Finalny odczyt inflacji jest minimalnie niższy od wstępnego raportu (16,2 proc.).
Spadek marcowej inflacji wynika z wyższej bazy, ponieważ w marcu 2022 roku notowaliśmy gwałtowny wzrost cen.
Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen
towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 2,3%), odzieży i obuwia (o 5,0%) oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,8%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,58 p. proc., 0,19 p. proc. i 0,10 p. proc.
Niższe ceny w zakresie transportu (o 0,9%) i rekreacji i kultury (o 0,3%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc. i 0,02 p. proc.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie żywności (24,6%), mieszkania (o 18,5%), rekreacji i kultury (o 16,4) oraz restauracji i hoteli
(o 16,9%) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 5,90 p. proc., 4,60 p. proc., 1,00 p. proc.
i 0,85 p. proc.
Inflacja w Polsce:
Szczegółowe dane o cenach żywności pokazują, że w marcu ceny tej grupy towarów wzrosły o 2,3% względem lutego, a minimalny spadek cen (w stosunku do lutego) zanotowało masło, oleje i tłuszcze oraz cukier i mięso wołowe.
Dziwić powinien dalszy wzrost cen mąki i pieczywa w sytuacji wyjątkowo niskich cen zbóż. Zresztą ceny olejów roślinnych. mimo spadku, są nieadekwatnie wysokie w stosunku do cen surowców, z których są produkowane.
Dla porównania – światowy indeks cen żywności FAO spadł w marcu 12-miesiąc z rzędu i jest o ok 20% poniżej marca 2022.
Wskaźniki cen żywności w lutym 2023 r.:
Pierwsza zaznaczona kolumna to inflacja roczna, a druga to inflacja w skali miesiąca
Źródło: GUS