Dane e-Petrol pokazują, że cena średnia ON spadła na polskich stacjach paliw o grosz poniżej ceny benzyny 95 oktanów, która ostatnio drożeje. W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 5-go kwietnia 2023, cena netto benzyny 95-oktanów wzrosła o 4 grosze za litr (19 groszy tydzień wcześniej), ale diesla obniżyła się o 3 grosze na litrze (-1 grosz tydzień wcześniej).
Od początku 2023 benzyna w hurcie drożeje o 17 gr/l (Pb95), ale diesel potaniał w tym czasie o 64 grosze (bez VAT).
Tym razem tygodniowy wzrost cen benzyn w hurcie wynika z odbicia w górę cen ropy. Notowania giełdowe ropy Brent zaliczyły 20-go marca 15-miesięczne minima nieco powyżej 72 usd/b (zamknięcie). Od wspomnianego dołka ropa umocniła się o blisko 20% do ok. 85 usd/b w środowe popołudnie. Skokowe wybicie notowań na początku tygodnia wynikało z weekendowej decyzji obniżenia wydobycia przez OPEC i Rosję.
Na szczęście dla kierowców dolar osłabia się, a jego kurs do złotego obniżył się w skali tygodnia o 5 groszy. W środę (5-go kwietnia) usd wyceniany jest na ok. 4,27 zł. Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.
Ceny na stacjach paliw:
Według e-Petrol w połowie 14-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,75 zł/l i 6,74 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki wzrosła o 13 groszy, a ON potaniał o 1 grosz za litr w skali tygodnia. W Polsce cena średnia diesla spadła poniżej ceny benzyny po raz pierwszy od lipca ubiegłego roku. W skali całej UE odwrócenie relacji cenowych dwóch najważniejszych paliw nastąpiło już kilku tygodni wcześniej.
Ceny średnie paliw w detalu: 05-04-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,36 zł/l ( +10 gr/l);
• Pb95: 6,75 zł/l ( +13 gr/l);
• ON: 6,74 zł/l ( -1 gr/l);
• LPG: 3,09 zł/l ( -5 gr/l).
Ceny paliw w kraju (na wykresie):
Dla porównania notowań ropy Brent usd/b (prawa oś)i kursu USD/PLN (lewa oś):
Ceny paliw mocno spadły od swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca), a diesel kosztuje mniej niż przed rokiem. Jednak porównywanie cen w skali 12 miesięcy ma teraz niewielki sens, ponieważ rok temu byliśmy na początku wojny na Ukrainie (ceny wystrzeliły w górę).
Lepszym porównaniem jest pokazanie zmiany w stosunku do okresu sprzed wybuchu konfliktu.
Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy z dwa główne paliwa o 1,1-1,3 zł/l więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Częściowo winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o ponad 30 groszy niższy (poniżej 4,0 zł), ale powinien to z nawiązką zrekompensować 10% spadek notowań ropy Brent od 20.02.2022 (czyli sprzed wybuchu wojny na Ukrainie).
Zmiany cen paliw w skali roku i od wybuchu wojny na Ukrainie:
Marże stacji paliw:
W połowie 14-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 15 gr/l (również 15 gr/l – tydzień wcześniej) i 9 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej 1 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Ceny średnie na stacjach paliw krajach Unii Europejskiej:
Ceny paliw w UE są wyrażone w euro, dotyczą cen płaconych przez konsumentów i zawierają obciążenia podatkowe:
Trzeba stwierdzić, że dane KE pokazują w Polsce jedne z najniższych cen paliw w całej Unii Europejskiej. Jesteśmy jednak jednym z nielicznych krajów w których diesel jest ciągle droższy od benzyny.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE