Co znajdziesz w artykule?
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 27-go czerwca 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 4 grosze (5 groszy tydzień wcześniej) i sięga 5,065 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel nie zmienił swojej ceny (+17 gr tydzień wcześniej) i kosztował 5,148 zł/l (bez VAT). Od początku czerwca benzyna drożeje 7 groszy, a cena ON wzrosła aż o 17 groszy na litrze. W konsekwencji cena hurtowa diesla jest już o 10 groszy na litrze wyższa od Pb-95 (ceny z VAT). Wysokie ceny w hurcie są konsekwencją odbicia w górę notowań ropy z I połowy czerwca przy jednoczesnym osłabieniu naszej waluty.
W maju benzyna taniała w hurcie mocniej niż ON
W skali maja cena hurtowa diesla obniżyła się o 10 groszy na litrze, a benzyny aż o 35 groszy. Niestety duże przeceny w hurcie bardzo powoli przekładały się na ceny detaliczne paliw. Stacje bardzo wolno obniżały ceny detaliczne, naśladując zachowanie sieci stacji PKN Orlen.
Wysokie ceny na rynku hurtowym to efekt umocnienia notowań ropy i słabszego złotego
Na przełomie maja i czerwca notowania ropy Brent spadły o ok. 10% w ciągu pięciu sesji z 84,5 do 77,5 usd/b na zamknięciu 4-go czerwca, po miesiącu trendu bocznego wokół poziomu 83 usd/b. Niestety od dwóch tygodnia ropa drożeje, a odmiana Brent z nawiązką odrobiła przeceną z przełomu maja i czerwca. W czwartek (20.06.2024) ropa zamknęła dzień blisko 86 usd/b i była najdroższa od końca kwietnia tego roku.
Notowania USD/PLN utrzymują się powyżej poziomu 4,0 zł
Po blisko miesiącu wahań w przedziale 3,91 – 3,96 złotego za dolara, kurs amerykańskiej waluty wybił mocno w górę w piątek 7-go czerwca i powyżej poziomu 4.0 utrzymuje się nadal. Osłabienie złotego to efekt umocnienia się dolara wobec euro po tym jak Europejski Bank Centralny (ECB) obniżył stopy procentowe w strefie euro, a mocne dane z amerykańskiej gospodarki sugerowały, że amerykański FED może dłużej poczekać z obniżkami stóp w USA. Droższy dolar to oczywiście wyższy koszt zakupu ropy przez rafinerie i droższe importowane paliwa gotowe.
W detalu dwa główne paliwa podrożały o 7-10 groszy w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl 26-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,46 zł/l i 6,49 zł/l. Oznacza to, że cena średnia obu głównych paliw wzrosła o 7-10 groszy w skali tygodnia.
Warto zauważyć, że rozbieżność cenowa między stacjami jest bardzo duża i sięga nawet 10%, a stacje PKN Orlen wyznaczają zwykle górny przedział cen.
Ceny średnie paliw w detalu: 26-06-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 7,22 zł/l (+8 gr/l);
• Pb95: 6,46 zł/l (+7 gr/l);
• ON: 6,49 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 2,67 zł/l (+1 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie tylko cena detaliczna benzyny jest minimalnie niższa niż rok temu (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku:
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:
Marże stacji ze sprzedaży paliw są na rekordowych poziomach w tym roku
W połowie 26 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 15 gr/l dla ON (9 gr/l tydzień wcześniej) i 24 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 21 gr/l).
Nadal jednak w skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (23 gr/l) jest o tylko 2 grosze niższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24 gr/l) zrównała się ze wspomnianym rekordem. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com