środa, 4 października, 2023

Orlen obniża ceny paliw, podczas gdy ropa jest najdroższa w tym roku, a złoty mocno traci na wartości

spot_imgspot_img

Dane publikowane przez PKN Orlen pokazują, że w skali tygodnia kończącego się 6-go września 2023, cena hurtowa diesla spadła o 11 groszy na litrze, a benzyny 95-oktanów o 17 groszy na litrze. Śladem cen hurtowych zauważalnie obniżyły się (o 6-8 groszy) ceny płacone przy dystrybutorach. Mowa tu o  cenach oficjalnych, ponieważ fakt zakończenia wakacyjnych rabatów sprawia, że realnie płacimy jednak więcej za tankowanie.

Spadkowy ruch cen w kraju wynika z polityki państwowego Orlenu (zbliżające się wybory) i jest niezrozumiały w obliczu gwałtownych wzrostów notowań ropy, paliw gotowych i osłabienia złotego. Wprawdzie Orlen mógł sobie zabezpieczyć tańsze dostawy surowca i paliw gotowych, ale gdyby nie wybory, ceny dyktowane przez monopolistę podążałyby za cenami w Europie i na świecie.

Warto w tym miejscu dodać, że ceny krajowe coraz bardziej odbiegają od cen u naszych unijnych sąsiadów. Porównanie z 28-go sierpnia pokazuje, że już w tedy diesel był średnio droższy w Niemczech o ponad 30 eurocentów (ok. 1,3 zł/l), a Pb95 o ponad 40 eurocentów (1,8 zł/l).

Tym razem hurtowe ceny paliw znacznie spadły w skali analizowanego tygodnia, mimo rosnących od 2 tygodni notowań ropy Brent i przy jednoczesnym osłabieniu złotego wobec dolara.

Notowania giełdowe ropy Brent sięgały 85,2 usd/b przed tygodniem, by przekroczyć 90 usd/b na wtorkowym zamknięciu i 89,5 usd/b w środowe południe (06.09.2023). Wyceny ropy Brent przebiły na wykresie opór techniczny w okolicy 88 usd/b i są najwyższe od listopada 2022 roku. Ceny surowca rosną za sprawą przedłużenia do końca roku ograniczenia wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską i Rosję.

W prawdzie na rynek wracają cyklicznie obawy o przyszły popyt na surowce, to jednak globalna podaż ropy została mocno ograniczona, a OPEC+ dba o utrzymanie wysokich cen na rynku.

Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w szerokim zakresie 4,09  – 4,19 pln (najwyżej od czerwca tego roku). W skali analizowanego tygodnia złoty osłabił się o ok. 10 groszy do dolara (dalej traci po decyzji RPP).

Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.

Ceny paliw w hurcie (bez VAT):  

Ceny na stacjach paliw

Według e-Petrol.pl w połowie 36-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,60 zł/l i 6,43 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki spadła o 8 groszy na litrze w skali tygodnia, a cena średnia diesla o 6 groszy. W tym samym czasie cena średnia LPG zwiększyła się o 6 groszy do 2,82 zł/l.

Ceny średnie paliw w detalu: 06-09-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,19 zł/l (-7 gr/l);
• Pb95: 6,60 zł/l (-8 gr/l);

• ON: 6,43 zł/l (-6 gr/l);
• LPG: 2,82 zł/l (+6 gr/l).

Ceny paliw w kraju w ujęciu tygodniowym:

Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:

Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.

Okazuje się, że na stacjach płacimy za dwa główne paliwa o średnio 1,30 zł/l (Pb-95) i 1,10 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. Po części winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o blisko 20 groszy niższy (ok. 4,0 zł), ale powinny to zrekompensować ciągle o ok. 4% niższe notowania ropy Brent (w okresie 20.02.2022 – 06.09.2023).

Ceny w hurcie spadły w ostatnim tygodni po stabilizacji w sierpniu i mocnym odbiciu w lipcu. W lipcu właśnie wzrosty cen na stacjach nie nadążały za tymi w hurcie, ponieważ PKN Orlen utrzymywał (utrzymuje nadal) niskie poziomy cen na sieci własnych stacji.

Stąd marże modelowe wszystkich sprzedawców paliw były przez wiele tygodni zerowe lub wręcz ujemne.

W połowie 36-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 13 gr/l (12 gr/l tydzień wcześniej) i 11 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 5 gr/l). 

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Docierają sygnały od hurtowników, że Orlen każe sobie w ostatnich dniach doliczać marże (przynajmniej w przypadku ON) do oficjalnej ceny hurtowej. Sprawia to, że hurtowi dostawcy paliw oferują teraz ON po cenie wyższej od tej obowiązującej na większości stacji.

Modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym:

Ceny paliw w Unii Europejskiej na 28.08.2023 (w euro za litr):

Polska ma dużo niższe ceny detalicznych obu głównych paliw od swoich unijnych sąsiadów.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Rafał
Rafał
26 dni temu

Wróci ryżawy to dopiero zatęsknicie za teraźniejszościa

Lord
Lord
22 dni temu
Reply to  Rafał

Ależ oczywiście, przecież jest obecnie fantastycznie, niczego zmieniać nie trzeba, kaczafi prowadź 😉

Fizyk
Fizyk
24 dni temu

Podnosi, źle. Obniża, źle. To co powinien zrobić ? Wróci minioną opcja to zobaczycie ile może kosztować litr . Na pewno się ucieszycie.

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

3
0
Would love your thoughts, please comment.x