Co znajdziesz w artykule?
Komisja Europejska kontynuuje wojnę celną z Chinami, zarzucając Państwu Środka nieuczciwe praktyki handlowe. Po wprowadzeniu w lipcu bardzo wysokich ceł na chińskie samochody elektryczne teraz przychodzi czas na biodiesel.
Aż 90% chińskiego biodiesla trafiało w 2023 roku do UE
Oficjalne dane pokazują, że w 2023 r. chińskie firmy wyeksportowały do Unii Europejskiej 1,8 mln ton biodiesla, co stanowi 90% całego chińskiego eksportu biodiesla.
Europejska Rada ds. Biodiesla (EBB), która złożyła skargę, stwierdziła na początku lipca, że masowy napływ biodiesla z Chin ma niszczycielski wpływ na produkcję tego biopaliwa w UE.
Europejscy producenci biodiesla wstrzymują produkcję i nowe inwestycje
EBB podała, że Chevron Renewable Energy Group wysłała niemieckich pracowników na tymczasowy urlop, Shell wstrzymał budowę holenderskiej fabryki, BP wstrzymał projekt w Niemczech, a Argent Energy zamknęła biorafinerię.
Cła tymczasowe na biodiesel wyniosą od 12,8% do 36,4%
Komisja Europejska, która nadzoruje politykę handlową UE, zaproponowała ustalenie tymczasowych ceł w wysokości od 12,8 do 36,4%, podał Reuters.
Dochodzenie ma trwać do lutego, kiedy będzie można ustalić ostateczne cła na pięć lat.
W przypadku biodiesla proponowane cła wynoszą 12,8% na produkty Grupy EcoCeres, 36,4% dla Grupy Jiaao, w tym Zhejiang Jiaao Enproenergy Co i 25,4% w przypadku eksportu Grupy Zhuoyue, w tym Longyan Zhuoyue New Energy Co.
Konsekwencją nowych ceł na chiński biodiesel będą wyższe ceny diesla na unijnym rynku
Trzeba mieć świadomość, że o ile decyzja KE pomoże unijnym producentom biodiesla, a przez to rolnikom, to jednocześnie wpłynie na relatywnie wyższe ceny oleju napędowego na unijnym rynku.
Źródło: Ukragroconsult