czwartek, 22 maja, 2025
spot_img

Ceny paliw spadły do poziomu sprzed wojny na Ukrainie

spot_imgspot_img

Ceny paliw spadły do poziomu sprzed wojny na Ukrainie. Ostatni tydzień przyniósł 5 groszy spadek cen średnich diesla na krajowych stacjach paliw. Mimo że benzyna nie zmieniła w ostatnim tygodniu swojej ceny średniej, to i tak ceny paliw zbliżyły się do poziomu sprzed wojny na Ukrainie. Dwa główne paliwa są teraz najtańsze na stacjach od marca 2022 roku. To nie koniec dobrych informacji, ponieważ w hurcie ceny diesla i benzyny wróciły do trendu spadkowego po znacznym odbiciu tydzień wcześniej. Sprzyja temu stabilizacja cen ropy, przy lekkim umocnieniu złotego wobec dolara. Dodatkowo, okres kampanii wyborczej spowodował obniżenie średnich marż detalicznych na rynku paliwowym.

Warto szukać tańszych stacji

Rozpiętość cenowa między najtańszymi stacjami paliw, a tymi najdroższymi zmniejszyła się, ale nadal jest duża i potrafi sięgać nawet 10%. Tradycyjnie już najtańsze stacje są zlokalizowane przy centrach handlowych, ewentualnie stacje miejskie, a najdroższe przy drogach szybkiego ruchu.

Duże różnice cenowe wynikają z ciągle wysokich, a w skali roku rekordowych (drugi rok z rzędu) marż detalicznych na które decydujący wpływ ma PKN Orlen (posiada najwięcej stacji na rynku).

Przeczytaj również – Mniej papierów, więcej kontroli – co się zmienia w zwrocie akcyzy za paliwo?

ON potaniał o 5 groszy na litrze w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 21-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 5,73 i 5,74 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej benzyny nie zmieniła się, ale diesla spadła o 5 groszy na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o 3 grosze do 2,91 zł/l.

Cena średnia paliw w detalu: 21-05-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,54 zł/l ( 0 gr/l);
• Pb95: 5,73 zł/l ( 0 gr/l);

• ON: 5,74 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,91 zł/l (-3 gr/l).

Paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również tańsze niż przed rokiem o 55-67 gr/l w detalu i 80-84 groszy na litrze w hurcie.

Ceny paliw mocno spadły w skali roku (tabela)

W hurcie diesel jest symbolicznie droższy od benzyny

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 21-go maja 2025, cena netto litra benzyny 95 spadła o 6 groszy (+12 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,489 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał o 4 grosze (+10 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,497 zł/l (bez VAT).

Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) wzrosła do 1 grosza z (-1 grosz) tydzień wcześniej. Oznacz to, że benzyna jest ponownie o 1 grosz droższa od oleju napędowego. Tydzień wcześniej, czyli 14-go maja ON był o grosz tańszy od benzyny, co ostatnio zdarzyło się 5 sierpnia 2024 roku.

Sprawdź – aktualne ceny paliw w hurcie

Od początku 2025 roku benzyna 95 w hurcie tanieje o 22 grosze, a diesel potaniał w tym czasie o 41 groszy na litrze.

Dla porównania, średnia cena PB-95 i ON spadła na stacjach paliw odpowiednio o 31 i 37 groszy za litr od początku tego roku.

Ceny paliw zbliżyły się do poziomu sprzed wojny na Ukrainie

Hurtowe ceny paliw PKN Orlen (wykres)

Notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN (wykres)

Notowania ropy utrzymują się na podwyższonym poziomie

Jeszcze w połowie stycznia ropa Brent kosztowała 82 usd/b (najwyżej od 6 miesięcy). Jednak wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA, a następnie perturbacje  na rynkach finansowych spowodowane przez nowego prezydenta sprowadziły ceny surowca w na 4-letnie minima – w okolice 58 usd/b na sesji 9.04.2025. Jeszcze tego samego dnia notowania surowca wróciły do poziomu 65 usd/b. Zwiększona zmienność w przedziale 58-68 usd/b utrzymuje się do dzisiaj (21.05.2025).

II tydzień maja przyniósł zdecydowany wzrost notowań ropy, który był konsekwencją osiągnięcia porozumienia handlowego na linii USA-Chiny. Od połowy maja ceny pozostają na podwyższonym poziomie oscylując wokół 65 usd/b ropy Brent, a sprzyja temu zagrożenie eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie.

W konsekwencji ostatnich zmian w skali tygodnia ropa tanieje nieco po wybiciu o ok. 8% tydzień wcześniej. Analitycy spodziewają się, że w dłuższej perspektywie ropa powinna pozostawać pod presją rosnącej podaży ze strony krajów OPEC i oczekiwanego spowolnienia w światowej gospodarce.

USD/PLN oscyluje w okolicy wieloletnich minimów

Dzisiaj (21.05.2025) wycena dolar/złoty oscyluje wokół 3,75 zł za dolara, czyli o ok. 3 grosze niżej niż przed tygodniem. Co ciekawe, majowa obniżka stóp procentowych w Polsce nie przeceniła złotego, a zapowiedziana ostrożność z dalszymi obniżkami pomaga utrzymać kurs złotego na wysokim poziomie. Dodatkowo złotemu pomaga powrót inwestorów zagranicznych na polski rynek akcji i obligacji (ciągle wysokie stopy procentowe).

W tym roku marże stacji ze sprzedaży paliw są ponownie rekordowo wysokie

W połowie 21 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 23 grosze/l dla ON (bez zmian w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 20 groszy na litrze (również bez zmian w skali tygodnia).

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw były wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosiła przynajmniej średnie zyski. W kolejnych ostatnich tygodniach marże ze sprzedaży obu paliw bardzo mocno wzrosły, by spaść dopiero w maju. 

W konsekwencji uśredniona marża detaliczna ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (31,1 gr/l) przekracza w 2025 roku minimalnie średnią marżę z rekordowego 2024 roku i o 10 gr/l średnią marżę z ostatnich 5 lat (21 gr/l)

Uśredniona marża modelowa ze sprzedaży ON (25,5 gr/l) przewyższa o prawie 1 grosz poziom rekordowej marży z 2024 roku i przekracza o 9 groszy średnią 5-letnią, która wynosi 17 gr/l (patrz wykres).

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględnia upustów okresowych stosowanych przez różne sieci stacji.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x