Belarusy ocalone! MRiRW przygotowało projekt ustawy

spot_img
spot_img

Ważna wiadomość dla wszystkich, którzy obawiali się o przyszłość swoich ciągników marki Belarus. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt ustawy, która ma raz na zawsze uregulować status maszyn sprowadzanych spoza Unii Europejskiej. Dzięki nowym przepisom rolnicy nie stracą swoich traktorów, a te, którym cofnięto rejestrację, będą mogły wrócić na drogi.

Dlaczego ta zmiana jest tak ważna?

Przez lata wielu rolników kupiło ciągniki, które choć były legalnie sprzedawane, miały problemy z pełną, unijną homologacją. W efekcie ich właściciele borykali się z kłopotami prawnymi, a w skrajnych przypadkach tracili możliwość legalnego użytkowania maszyn.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak, podczas konferencji prasowej w Spale, zapewnił, że rząd „zadba o to”, aby rolnicy nie stracili swoich pojazdów. Nowe prawo ma chronić tych, którzy działali w dobrej wierze i nie mieli świadomości braku odpowiednich dokumentów.

Co konkretnie się zmieni?

  1. Rejestracje zostają. Nowa ustawa uznaje dotychczasowe rejestracje ciągników, nawet jeśli nie miały pełnej homologacji.
  2. Czas na formalności. Rolnicy będą mieli sześć miesięcy od wejścia w życie ustawy na uzyskanie specjalnej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. Będzie ona równoznaczna z pełnym dopuszczeniem pojazdu do ruchu.
  3. Powrót cofniętych rejestracji. Osoby, którym wcześniej cofnięto prawo do użytkowania traktora, będą mogły w ciągu pół roku ponownie złożyć wniosek o rejestrację.
  4. Dealerzy pod lupą. Chociaż rolnicy mogą odetchnąć z ulgą, importerzy i dealerzy, którzy sprowadzali maszyny bez odpowiednich dokumentów, zostaną pociągnięci do odpowiedzialności. Celem rządu jest nie tylko rozwiązanie bieżącego problemu, ale też zapobieganie podobnym sytuacjom w przyszłości.

Projekt ustawy jest już w Rządowym Centrum Legislacji, a jego przyjęcie przez Radę Ministrów planowane jest na początek 2026 roku.

Czy to wszystko? Nie! Pojedziemy szybciej!

Minister Klimczak zapowiedział również inną, bardzo oczekiwaną zmianę: podwyższenie dozwolonej prędkości dla ciągników rolniczych. Dotychczas w Polsce można było poruszać się nimi z maksymalną prędkością 30 km/h. Nowe przepisy podniosą ten limit do 40 km/h, co zrówna nas z innymi krajami Unii Europejskiej. To ma usprawnić ruch i ułatwić rolnikom dojazdy do pól.

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x