ASF zapukał do bram Hiszpanii – rynek wieprzowiny w Europie drży

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Advertisement

W ostatnich dniach branża trzody chlewnej z uwagą śledzi doniesienia z Półwyspu Iberyjskiego. Jeszcze niedawno głośno było o porozumieniu hiszpańskiego rządu z Chinami dotyczącym rejonizacji eksportu wieprzowiny na wypadek wystąpienia Afrykańskiego Pomoru Świń. Niestety, scenariusz ten bardzo szybko stał się rzeczywistością. Ministerstwo Rolnictwa Hiszpanii poinformowało o wykryciu przypadku ASF wśród dzików. To wiadomość o dużej wadze, biorąc pod uwagę, że Hiszpania jest gigantem eksportowym, odpowiadającym za około 1/3 eksportu wieprzowiny poza Unię Europejską.

ASF w Hiszpanii

Informacja o ASF w Hiszpanii pojawia się w momencie, gdy polski rynek trzody chlewnej znajduje się w dramatycznym położeniu. Krajowe ceny tuczników odzwierciedlają zeszłotygodniowe spadki na niemieckiej giełdzie VEZG, gdzie stawka utrzymała się na poziomie 1,60 Euro za kg tuszy w klasie E (ok. 6,77 zł).

W Polsce maksymalne ceny, z nielicznymi wyjątkami, oscylują w granicach 6,30-6,40 zł za kg w klasie E. Ta niska wycena oznacza, że większość producentów w Polsce nadal jest na minusie.

Czy kryzys u sąsiada to szansa?

Teoretycznie, problem hiszpańskiego giganta powinien być impulsem do podniesienia stawek w innych krajach UE, gdyż konkurencja o rynki trzecie osłabnie. Jednak polscy producenci, aby skorzystać z tej potencjalnej szansy, muszą mieć aktywnie otwarte rynki eksportowe do krajów spoza Unii.

Jeśli ten zewnętrzny impuls ma poprawić opłacalność (obecnie maksymalnie ok. 5 zł za kg żywca), musi skutkować zwiększeniem popytu na polską wieprzowinę na rynkach trzecich.

Sytuacja jest dynamiczna. Odpowiedź Chin na ASF w Hiszpanii zadecyduje o najbliższych tygodniach na europejskich giełdach.

spot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x