piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Amerykańscy farmerzy chcą, by etanol z kukurydzy mógł być mieszany z paliwem lotniczym

spot_img

Problem wynikający z niskich cen zbóż dotyczy rolników na całym świecie. Jedni, na znak protestu, blokują granice i drogi (Europa), a inni starają się wpłynąć na wzrost popytu na zboża np. poprzez większą produkcję biopaliw.

Już teraz blisko 40% kukurydzy amerykańskiej przerabiane jest na bioetanol

Produkcja kukurydzy w USA była w trwającym sezonie rekordowo wysoka, przy jednocześnie dużych zbiorach na Ukrainie i w Ameryce Południowej.

Brak szansy na zagospodarowanie dodatkowej produkcji w USA na rynkach zewnętrznych doprowadzi do 60% wzrostu zapasów kukurydzy w Stanach Zjednoczonych na koniec tego sezonu. Stąd w USA są naciski lobby rolniczego na zwiększenie wykorzystania kukurydzy w przemyśle biopaliwowym.

Amerykańscy producenci kukurydzy z niecierpliwością czekają, aby dowiedzieć się, czy etanol kukurydziany będzie kwalifikował się do ulgi podatkowej na ochronę środowiska jako paliwo lotnicze.

Administracja USA potrzebuje więcej czasu na decyzję

Informacja ta miała być ogłoszona na zeszłotygodniowej konwencji Commodity Classic 2024, ale tak się nie stało. Sekretarz rolnictwa USA Tom Vilski powiedział plantatorom, że rząd potrzebuje więcej czasu na przemyślenie sytuacji. Powiedział, że decyzja zostanie ogłoszona za tygodnie, a nie miesiące.

GREET to skrót od opracowanego przez Argonne National Laboratory modelu oceny emisji gazów cieplarnianych w ramach cyklu życia, regulowanych emisji i wykorzystania energii w transporcie. Jest to model opracowany przez Departament Energii USA.

Amerykańscy hodowcy kukurydzy są podekscytowani faktem, że GREET będzie jednym z dwóch dostępnych modeli pozwalających określić, które towary kwalifikują się do ulg w podatku dochodowym SAF zawartych w amerykańskiej ustawie o redukcji inflacji.

Kolejnym modelem jest model Europejskiej Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

„Kukurydza nigdy nie będzie pasować do tego modelu” – powiedział Harold Wolle, prezes Krajowego Stowarzyszenia Plantatorów Kukurydzy.

Rząd USA postawił sobie za cel wyprodukowanie trzech miliardów galonów SAF produkowanego w kraju do roku 2030, w porównaniu z obecnymi 10 milionami galonów. Większość szumu wokół biopaliw na rynkach rolnych związana jest z wykorzystaniem oleju sojowego do produkcji odnawialnego oleju napędowego.

Biopaliwa są droższe od paliw kopalnych, a ich wykorzystanie wymaga ulg podatkowych

Odnawialny olej napędowy na bazie soi jest znacznie droższy niż konwencjonalny olej napędowy, dlatego rynek ten jest całkowicie uzależniony od ulg podatkowych.

Wolle powiedział, że amerykański przemysł kukurydziany desperacko potrzebuje nowego źródła popytu, ponieważ obecnie występuje nadpodaż plonów, co powoduje spadek cen.

Źródło: producer.com, USDA

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x