Co znajdziesz w artykule?
Problem wynikający z niskich cen zbóż dotyczy rolników na całym świecie. Jedni, na znak protestu, blokują granice i drogi (Europa), a inni starają się wpłynąć na wzrost popytu na zboża np. poprzez większą produkcję biopaliw.
Już teraz blisko 40% kukurydzy amerykańskiej przerabiane jest na bioetanol
Produkcja kukurydzy w USA była w trwającym sezonie rekordowo wysoka, przy jednocześnie dużych zbiorach na Ukrainie i w Ameryce Południowej.
Brak szansy na zagospodarowanie dodatkowej produkcji w USA na rynkach zewnętrznych doprowadzi do 60% wzrostu zapasów kukurydzy w Stanach Zjednoczonych na koniec tego sezonu. Stąd w USA są naciski lobby rolniczego na zwiększenie wykorzystania kukurydzy w przemyśle biopaliwowym.
Amerykańscy producenci kukurydzy z niecierpliwością czekają, aby dowiedzieć się, czy etanol kukurydziany będzie kwalifikował się do ulgi podatkowej na ochronę środowiska jako paliwo lotnicze.
Administracja USA potrzebuje więcej czasu na decyzję
Informacja ta miała być ogłoszona na zeszłotygodniowej konwencji Commodity Classic 2024, ale tak się nie stało. Sekretarz rolnictwa USA Tom Vilski powiedział plantatorom, że rząd potrzebuje więcej czasu na przemyślenie sytuacji. Powiedział, że decyzja zostanie ogłoszona za tygodnie, a nie miesiące.
GREET to skrót od opracowanego przez Argonne National Laboratory modelu oceny emisji gazów cieplarnianych w ramach cyklu życia, regulowanych emisji i wykorzystania energii w transporcie. Jest to model opracowany przez Departament Energii USA.
Amerykańscy hodowcy kukurydzy są podekscytowani faktem, że GREET będzie jednym z dwóch dostępnych modeli pozwalających określić, które towary kwalifikują się do ulg w podatku dochodowym SAF zawartych w amerykańskiej ustawie o redukcji inflacji.
Kolejnym modelem jest model Europejskiej Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
„Kukurydza nigdy nie będzie pasować do tego modelu” – powiedział Harold Wolle, prezes Krajowego Stowarzyszenia Plantatorów Kukurydzy.
Rząd USA postawił sobie za cel wyprodukowanie trzech miliardów galonów SAF produkowanego w kraju do roku 2030, w porównaniu z obecnymi 10 milionami galonów. Większość szumu wokół biopaliw na rynkach rolnych związana jest z wykorzystaniem oleju sojowego do produkcji odnawialnego oleju napędowego.
Biopaliwa są droższe od paliw kopalnych, a ich wykorzystanie wymaga ulg podatkowych
Odnawialny olej napędowy na bazie soi jest znacznie droższy niż konwencjonalny olej napędowy, dlatego rynek ten jest całkowicie uzależniony od ulg podatkowych.
Wolle powiedział, że amerykański przemysł kukurydziany desperacko potrzebuje nowego źródła popytu, ponieważ obecnie występuje nadpodaż plonów, co powoduje spadek cen.
Źródło: producer.com, USDA