Stabilny I sprawny załadunek

  • dodano: 20.12.2017
  • przez: Agro Profil

Paleta niemieckich ładowarek fi rmy Kramer, które są budowane w Pfullendorfi e, wzbogaciła się o nowe modele. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne sprawdzaliśmy podczas specjalnie zorganizowanych pokazów przez fi rmę Korbanek – generalnego dystrybutora tej marki w kraju. | Krzysztof Grzeszczyk

Jedna z prezentacji sprzętu fi rmy Kramer odbyła się 1 września w gospodarstwie pana Henryka Koźlika w Kurowie (woj. wielkopolskie). Poza tym wydarzeniem ładowarki były testowane w kilku fi liach spółki Korbanek. Do dyspozycji zaproszonych rolników przygotowano ładowarkę kołową KL25.5T. Pod tym oznaczeniem kryje się udźwig destabilizujący określony na 2,5 t, a użyteczny na 1,6 t. Wysięgnik jest teleskopowy, co w tej gamie maszyn pozwala na swobodny załadunek naczep ciężarówek. Wysokość podnoszenia to 4,18 m.

Kolejna cyfra 5 oznacza serię (z prostszym wyposażeniem, jedną parą drzwi i stałą kolumną kierowniczą), a symbol T – wysięgnik teleskopowy. Oferta obejmuje również serię 8 wyróżniającą się bogatym wyposażeniem. Prezentowany model bazuje na ramie maszyny KL19, która została wydłużona o 10 cm. Natomiast silnik i kabinę oraz przeciwwagę zapożyczono z modelu KL19, wyróżniającego się udźwigiem 1,6 t. Dla zachowania większej stabilności przy wysuniętym teleskopie w modelu KL25.5T zastosowano dodatkowy obciążnik pod silnikiem o masie 300 kg. Siłownik na wysięgniku teleskopowym jest wyposażony w zawory przymykające kanały, gdy tłoczysko zbliża się do końca cylindra. Wyeliminowano przez to całkowicie charakterystyczne uderzenie w skrajnej pozycji siłownika (wysięgnika).

Dwie osie skrętne  

Ładowarka wyróżnia się sztywną ramą i dwoma osiami skrętnymi. Jest to rozwiązanie stosowane przez Kramera od 1987 roku, gdy powstał pierwszy model z 4 kołami skrętnymi. Bez względu na kąt skrętu kół nie zmienia się położenie środka ciężkości, a to jest bardzo ważne dla zachowania stabilności i co za tym idzie – bezpieczeństwa. Maszyna ma trzy tryby skrętu kół i homologację jako ciągnik rolniczy. Przy jeździe z maksymalną prędkością 30 km/h blokowana jest tylna oś. Do napędu zastosowano japoński silnik 4-cylindrowy Yanmar o pojemności 2,2 l i mocy 35 kW/47 KM. Wykorzystuje on mechaniczną pompę zasilającą.

Przekładnia hydrostatyczna z dwoma zakresami prędkości rozpędza ładowarkę do 30 km/h. Na tylnym zaczepie agregatować można przyczepę o masie do 3,5 t, która ma hamulec najazdowy. Z wyposażenia dodatkowego producent proponuje pompę o zwiększonym wydatku do 90 l/min. Dla wygody użytkowania zastosować można również system centralnego smarowania. Obsługuje on 19 podstawowych punktów: 14 dotyczy połączeń przegubowych na wysięgniku, 4 na zwrotnicach i 1 na tylnej osi.

Cały artykuł ukazał się w magazynie Agro Profil nr 10/2016

W bieżącymnumerze 6/2018

  • Niemile widziani goście w kukurydzy
  • Rzepak gotowy do zbioru
  • Potęga glifosatu
  • Do tańca i do… ciężkiej roboty
  • Wilgotność pod kontrolą
  • Kiedy nabór na młodych rolników?
  • Od koszenia po prasoowijanie
  • Żniwna szkoła
  • Litewskie zboże w silosach BIN
  • Mistrz oszczędności i wydajności
Agro Profil magazyn rolniczy nr 6/2018

Zapisz się do naszego newslettera