W środę, 11 września 2019 roku, rozpoczęła się ogólnopolska kampania informacyjno-promocyjna nowego gospodarczego oznakowania pod nazwą: „Produkt polski”.

Założenia projektu

Projekt zakłada dobrowolne oznakowanie wyrobów znakiem „Produkt polski”, świadczącym o tym, że wyrób powstał w Polsce i w co najmniej w 75% wytworzono go z polskich surowców.
Znak „Produkt polski” ma być też świadectwem wysokiej jakości oraz szansą na promocję polskich produktów w kraju i za granicą. W tym przypadku, akcent położono na pochodzenie produktu, jego jakość, dobrowolność uczestnictwa producentów w tym przedsięwzięciu oraz ostateczną decyzję konsumentów, dla których polskie pochodzenie wyrobu jest znaczącym argumentem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Organizatorzy i współpracownicy

Inicjatorem przedsięwzięcia jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski. Jego wdrażaniem zajmuje się również Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Udział w akcji zadeklarowały też największe polskie firmy: Polski Koncern Naftowy „Orlen” i Krajowa Spółka Cukrownicza „Polski Cukier”, które z uwagi na charakter swej działalności żywo zainteresowane są promowaniem i wsparciem sprzedaży polskich produktów.

Zakres działań

W ramach działań objętych tą akcją przewiduje się m. in.: szeroką kampanię radiowo-telewizyjną, a także szkolenia dla producentów, rolników i konsumentów, organizowane w oddziałach terenowych KOWR, w ramach cyklu pod nazwą: „Akademia – Polska Smakuje”. Organizatorzy kampanii zapraszają też do współpracy wszystkie organizacje rolnicze. Ponadto, do urzędów krajowej administracji publicznej, instytucji, organizacji i firm obsługujących rolnictwo oraz branżę spożywczą skierowano propozycję włączenia się do realizacji powyższej kampanii. Zalecono m.in. publikację plakatów w Internecie lub w miejscach zwyczajowo przyjętych.

Przesłanie kampanii

Hasła kampanii to: „Wspieraj polskich producentów, krajową gospodarkę i rolnictwo”, a także: „Kupując żywność z oznaczeniem „Produkt polski”, masz pewność, że została wytworzona w Polsce na bazie krajowych surowców”. MRiRW i KOWR przygotowało także materiały do bieżącego wykorzystania w ramach kampanii – broszurę informacyjną, baner i plakat z dewizą: „Kupuj świadomie”.

Jakie produkty mogą być oznaczone?

Oznakowanie: „Produkt polski”, zyskają artykuły powstałe z surowców wytworzonych na terenie Polski. Przy czym, w produktach przetworzonych dopuszcza się użycie importowanych składników (np. przypraw, bakalii) w ilości 25% masy tych produktów, jednakże pod warunkiem, że składniki takie nie są wytwarzane w kraju. Ponadto produkty nieprzetworzone mogą zostać oznakowane informacją „Produkt polski”, jeżeli ich produkcja, uprawa lub hodowla, w tym zbiory, albo dojenie w przypadku krów, owiec i kóz, odbyło się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku mięsa, dodatkowo wymaga się, aby zostało ono pozyskane ze zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych na terytorium Polski. Natomiast dla innych niż mięso produktów pochodzenia zwierzęcego (takich jak: mleko, jaja), znak zostanie przyznany, jeżeli pozyskano je od zwierząt, których chów odbywał się na obszarze Polski. Dodajmy, że produkty przetworzone uzyskane w wyniku przetworzenia produktów nieprzetworzonych, dla których można stosować informację „Produkt polski”, muszą także odpowiadać następującym wymaganiom:

– ich przetworzenie odbyło się na terytorium Polski,

– wszystkie ich składniki nieprzetworzone spełniają wymagania wskazane powyżej, dla produktów nieprzetworzonych, które mogą zostać oznakowane informacją „Produkt polski”,

– inne, niż wskazane wyżej składniki (składniki, których w Polsce się nie produkuje), nie mogą przekraczać 25% łącznej masy wszystkich składników w chwili ich użycia do wyprodukowania danego produktu, przy czym do wyliczeń nie bierze się pod uwagę ilości użytej w produkcji wody.

Podstawy prawne

Znak graficzny zawierający informację „Produkt polski”, został określony przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z dnia 16 grudnia 2016 r., w sprawie wzoru znaku graficznego zawierającego informację „Produkt polski” (Dz.U. z 2016 r. poz. 2148 z późń. zm).

Znakowanie tą informacją nie wymaga rejestracji.
Logo „Produkt polski” można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: www.gov.pl/rolnictwo/produkt-polski Pod tym internetowym adresem znajdują się również wszystkie niezbędne informacje i regulacje prawne dotyczące znaku.

UWAGA! Umieszczenie informacji „Produkt polski” bez spełnienia powyższych kryteriów, podlega karze określonej przepisami art. 40a ust. 1 pkt 4. ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno spożywczych (Dz.U. z 2016, poz. 1604 z pózń zm.).

Inauguracja kampanii

Kampanię wdrażającą oznakowanie „Produkt Polski” oficjalnie zainaugurowano 11 września 2019 roku, podczas konferencji w zorganizowanej w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie.
W spotkaniu uczestniczyli: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski, dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Grzegorz Pięta, prezes PKN „Orlen” Daniel Obajtek, a także prezes KSC „Polski Cukier” Krzysztof Kowa.

Informacje o kampanii znajdują się na stronie internetowej www.polskasmakuje.pl/produkt-polski Natomiast informacje o oznaczeniu „Produkt Polski”, oraz logo, dostępne są na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: www.gov.pl/web/rolnictwo/produkt-polski

Tekst przygotował: Robert Gorczyński.
Źródła: www.gov.pl www.kowr.gov.pl